Сокаль ВалентинаSokal ValentynaГурінчук ЛарисаHurinchuk Larysa2020-07-092020-07-092020Сокаль, В. Управління розвитком креативного закладу загальної середньої освіти [Текст] / В. Сокаль, Л. Гурінчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 103–115. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/103-115.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9048Метою дослідження є узагальнення досвіду управлінської та освітньої діяльності креативного закладу загальної середньої освіти відповідно до нововведень у системі освіти. Матеріали й методи дослідження: теоретичні (аналіз філософської, педагогічної, психологічної літератури) з метою обґрунтування вихідних положень дослідження; вивчення законодавчої бази стосовно діяльності закладу загальної середньої освіти, аналіз, систематизації та узагальнення досвіду роботи освітнього закладу; емпіричні: спостереження за освітнім процесом, моделювання діяльності закладу загальної середньої освіти, прогнозування перспектив розвитку закладу освіти. Результати дослідження. Визначено особливості педагогічних стратегій управління інформаційним розвитку освітнього закладу, науково обґрунтовано шляхи розвитку креативного закладу загальної середньої освіти відповідно до нового Закону України «Про освіту», достовірність дослідження забезпечено експертизою отриманих результатів. Наголошено на практичній необхідності залучення до дослідницької діяльності широкого кола педагогічних працівників та узагальнення досвіду щодо використання інноваційних технологій у розвитку творчого потенціалу учнів.The purpose of the study is to summarize the experience of management and educational activities of a creative institution of general secondary education in accordance with innovations in the education system. Materials and methods of research: theoretical (analysis of philosophical, pedagogical, psychological literature) in order to substantiate the initial provisions of the study; study of the legislative base regarding the activity of the general secondary education institution, analysis, systematization and generalization of the education institution’s work experience; empirical: observing the educational process, modeling the activity of a general secondary education institution, forecasting the prospects for the development of an education institution. The results of the study: the features of pedagogical strategies for managing the institution’s information development are identified, the ways of developing a creative education institution in accordance with the new Law of Ukraine “On Education” are scientifically substantiated, the reliability of the study is ensured by the examination of the results. The practical necessity of attracting a wide circle of teachers to research activities and generalization of the experience of using innovative technologies in the development of students’ creative potential is noted. Of particular importance in the current context of educational development is the issue of forming a creative personality capable of creative thinking, able to solve effectively complex problems of their own lives and make appropriate decisions. Creation of a new Ukrainian school in which a student should design his or her future life path in accordance with his potential and creative abilities encourages students to engage in self-development and self-education. In these conditions, the ability of the individual to non-standard creative thinking, the ability to most effectively solve difficult life situations and make adequate decisions, that is, formation of creative youth, becomes particularly important. We believe that such qualities of students can be formed in the process of activity of the institution of general secondary education, which itself is creative, in which the management activity is carried out on the principles of democracy, tolerance and respect for all participants of the educational process, in which school administration constantly works creatively with students, pedagogical, parental teams and the public through the use of modern innovative and information technologies.ukзаклад загальної середньої освітишколапедагогічні стратегіїкреативністьінформаційний простіруправлінняпедагогічний впливдосвід роботиinstitution of general secondary educationpedagogical strategiescreativityinformation spacemanagementpedagogical impactwork experienceУправління розвитком креативного закладу загальної середньої освітиManaging Development of a Creative Institution of General Secondary EducationArticle0000-0003-0243-45420000-0001-6472-870110.24139/2312-5993/2020.01/103-115