Анатомічні та морфологічні особливості будови тазу студенток високого зросту

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті відображено результати дослідження особливостей тазу у студенток високого зросту. Метою статті є опис та аналіз морфо-антропологічних особливостей тазу таких дівчат. Методами дослідження були пельвіометрія, атропометрія, метод індексів, їх статистична обробка. Виявлено зміни у вигляді різних видів вузького тазу з І–ІІІ ступенем звуження, широкий і «стертий» тази. У досліджуваній групі студенток високого зросту домінують дівчата, які мають показники не широкого чи нормального, а вузького тазу – 76,67 %. Практичне значення дослідження полягає у виявленні порушень рівня репродуктивного здоров’я серед студенток. Встановлено, що більшість із них можуть мати проблеми під час виношування дитиниі пологів. Подальші дослідження будуть спрямовані на вивчення особливостей менструального циклу в цій групі.
The article presents the results of a study of identification of the characteristics of the bone of the pelvis of the female students of high growth. The aim of the article is the description and analysis of the identified morphological and anatomical and anthropological features of the pelvis of the girls. The methods of the study are pelviometry, anthropometry, method of indices, analysis and statistical processing of the results. The dimensions of the female pelvis, the basis of all professional activity of a midwife as an important subject of pregnancy and birth are described. Therefore, a comprehensive study of special values of morphological and anthropological indicators, the variability of shapes and size of the pelvis of young women, especially in youth and the first reproductive years is of a particular interest. As a result of our research in the whole group we obtained the mean value of the index of the pelvic bones – 40,53±0,84 cm, indicating a sufficient level of maturity and readiness. In the studied group of the students dominated by the tall girls the indicators are not wide or normal and the narrow pelvis – 76,67%. Also noteworthy is the fact that almost every third girl is more or І-III degree of narrowing of the pelvis on the background of her morpho-anthropometric changes, which are quite common among modern girls. It is established that the external dimensions of the pelvis are in close correlation with other dimensions of a woman's body where the leading role belongs to the length and body weight. The results of the study indicate that among students of high growth are dominated by those that are shoulder-width apart (35,50±0,86 cm) longer than the width of the pelvis (32,12±0,43 cm). This shows an android and not gynecolgy type of the construction of the torso of the body, which is not typical for the girls. The practical significance of the conducted research consists in the identification of certain violations of reproductive health among this group of the students of high growth. It is established that in future having identified numerous changes in the structure and shape of the bony pelvis, most of them can have problems during pregnancy and childbirth. The results of the study indicate that among students with high growth are dominated by those that have a shoulder width greater than the width of the pelvis. This shows an android and not a genecide type of the build of the trunk of the body, which is not typical for the girls. The absolute predominance of the different options narrow basins indicates that among modern girls certain morphological changes in their bodies are undergoing. Further research will focus on studying the peculiarities of the menstrual cycle in this group.
Опис
Ключові слова
дівчата-студентки, високий зріст, антропометрія, морфологічні особливості, розміри тазу, індексна оцінка, репродуктивне здоров’я, female students, high growth, anthropometry, morphological features, size of the pelvis, index score
Бібліографічний опис
Бугаєвський, К. А. Анатомічні та морфологічні особливості будови тазу студенток високого зросту [Текст] / К. А. Бугаєвський // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 62–73.