Формування методичної компетентності майбутніх учителів математики у ВНЗ

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються шляхи формування методичної компетентності майбутнього вчителя математики. Здійснено аналіз сучасної психолого-педагогічної літератури та виявлено, що проблема формування методичної компетентності майбутнього вчителя математики до роботи з помилками учнів не знаходилась у полі зору досліджень науковців. У статті визначаються педагогічні умови формування такої складової методичної компетентності майбутніх учителів математики, як готовність до роботи з математичними помилками учнів, сформульовані вимоги.
The article deals with the competence approach in education, the ways of forming methodological competence as a component of professional competence of future teachers of mathematics to implement competency approach at school. The analysis of contemporary psychological and educational literature on the professional competence of future teachers of mathematics is made. It is found out that the problem of formation of the methodological competence of future teachers of mathematics to work with pupils hasn’t been a subject of separate research yet. During the study of the problems and solutions of the tasks in the process of research the author used a series of theoretical (the analysis of psycho-pedagogical and scientific-methodological literature on the research problem) and empirical (generalization of pedagogical experience, observation of training activities, questionnaires, interviews) methods that complement each other. The article defines pedagogical conditions of such component of the methodological competence of future teachers of mathematics as a willingness to work with mathematical mistakes of the students. The requirements for such readiness are highlighted. The author hypothesizes about the feasibility of introducing into the curriculum of pedagogical education courses, whose primary goal is to study the organization of preventive methods which the teachers can use to overcome students’ common mistakes in the study of various sections and topics in mathematics. The role and tasks of teaching exercises that include common mistakes of students in mathematics; conditions of the skills of the future mathematics teachers to guide students through mental activity of compliance psycho-pedagogical patterns and direct this activity to prevent errors; means of forming of methodological competence to work with mathematical mistakes of students at lectures, practical laboratory courses on methods of teaching mathematics and during pedagogical practice are characterized. The conclusion is made about the need to prepare future teachers of mathematics to effective science-based methodology for organizing and carrying out the work on prevention, detection and elimination of students’ mistakes, which is one of the problem areas in the preparation of teachers of mathematics.
Опис
Ключові слова
освіта, education, професійна компетентність, professional competence, методична компетентність, methodological competence, математичні помилки учнів, mathematical mistakes of students, превентивна діяльність, preventive activities
Бібліографічний опис
Благодир, Л. А. Формування методичної компетентності майбутніх учителів математики у ВНЗ [Текст] / Л. А. Благодир // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 180–187.