Формування професійної компетентності майбутніх маркетологів на основі міждисциплінарних зв’язків

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Статтю присвячено актуальним проблемам модернізації та підвищенню якості вищої маркетингової освіти в Україні. Увагу приділено міждисциплінарним зв’язкам і методикам викладання дисциплін на кафедрах маркетингу. Розглянуто досвід використання пакету прикладних комп’ютерних програм, що задіяні для вивчення професійних дисциплін у навчальному процесі вищого навчального закладу (ВНЗ) для формування компетентності майбутнього маркетолога. Пакет програм може бути використано як у навчальному процесі, так і у професійній маркетинговій діяльності.
This article is devoted to actual problems of modernization and improvement of the quality of higher marketing education in Ukraine. The attention was given to interdisciplinary connections and methods of teaching courses in the departments of marketing. The experience of using computer software, which are used during the professional disciplines learning in the educational process of higher educational institution for forming future marketologist’s competence was noticed. The software package may be used both in the learning process and professional marketing activities. It is pointed out that competence is a multi-factorial quality of a specialist and involves not only the presence of a certain amount of knowledge, skills, experience and personal qualities that are very important factors for achieving high performance in a professional activity, but also value orientations, the awareness of his place in society and understanding of the world around him, the appropriate style of interaction with other people, the general culture of the person, as well as abilities and opportunities for the continuous improvement of their own creative potential. Special (professional) competence directly depends on the specific professional activity of the future marketologist. It is obvious that for the formation of most of the competences of the specialist cannot be responsible only specific disciplines. Therefore, based on common definitions of the fact that programs of the undergraduate level should provide a sufficiently broad competence, curriculum developers are recommended to pay special attention to interdisciplinary modules (disciplines) and modules that reflect the specific subject area. To ensure the formation of professional competence of a future marketologist, who will be competitive in the labor market, it is proposed the strengthening of the interaction between employers and marketing departments that prepare graduates of higher education institutions. For this purpose the interdisciplinarity at the level of teaching «Higher mathematics – Economics – Marketing – Informatics» and interdisciplinary training are implemented.
Опис
Ключові слова
маркетологи, навчальні дисципліни, навчальні програми, міждисциплінарні зв’язки, інформаційні технології, інноваційні методики викладання, програмне забезпечення, компетентність маркетолога, marketing, educational discipline, curriculum, interdisciplinary connections, information technology, innovative teaching methods, software, competence of marketing specialist
Бібліографічний опис
Ворона, В. О. Формування професійної компетентності майбутніх маркетологів на основі міждисциплінарних зв’язків [Текст] / В. О. Ворона // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 10 (44). – С. 13–20.