Формування суб’єктного досвіду методичної діяльності майбутніх учителів біології в умовах вищого навчального закладу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті з’ясовано, що суб’єктний досвід методичної діяльності – це сукупність методичних знань, способів дій, умінь і навичок, свідомо набутих та перевірених у процесі професійно-педагогічної діяльності. Аналіз наукових джерел та практики навчання у вищій школі дав підстави стверджувати, що мінімальний досвід педагогічної діяльності студенти можуть здобути ще під час навчання в університеті. Встановлено, що для формування суб’єктного досвіду майбутніх учителів біології необхідним є проведення педагогічної практики у школі, а також використання під час навчальних занять практико-орієнтованих технологій: технологій контекстного навчання, технології методичної майстерні, кейс-технологій тощо.
The content of future biology teachers’ methodological training provides the system of methodological knowledge, abilities and skills, methodological training experience and emotionally valuable relations. Learning of this system provides the formation of professional and personal qualities of the teacher, his/her professional development. Individual experience provides personal interpretation of certain knowledge derived from observation and practice. The article aims to clarify the essence of the concept of «subjective experience» and defining features of its formation in future teachers of biology at higher education institutions. Individual subjectivity appears in selectivity and individual perception of reality. Communication, activity, knowledge and observation are the sources of subjective experience. Knowledge, skills and abilities, values, emotional attitude and reflection are the main components of subjective experience. Subjective experience of the methodology is a set of methodological knowledge, modes of actions and skills gained and proven during the professional and educational activities. Socially derived and personal (subjective) experience must be agreed for improving the effectiveness of training future teachers. Implementation of this approach contributes to individualization of educational activity, increasing importance of students’ knowledge, development of methodological and individual style. The analysis of scientific sources and practice of teaching at higher education institution proved the possibility of gaining minimal experience of teacher training at higher education institution. However, gaining this experience is only possible through real approach to the profession. Teaching practice in schools is very important for the formation of subjective experience of the future teachers. During this practice they act as teachers and carry out different types of educational activities. Usage of practice-oriented technologies, such as the technology of training context, methodological workshops technology, case-tech and others are very important. Such technologies help students to engage in professional activity, to compare the proposed information with individual experience and express their own ideas. The development of a system of professionally-oriented objectives for the formation of methodological subjective experience of future biology teachers can be researched in future.
Опис
Ключові слова
суб’єктність, subjectivity, суб’єктний досвід, subjective experience, професійна діяльність, professional activities, методична підготовка, methodological training, методична діяльність, methodological work, практико-орієнтовані технології, practice-oriented technologies, методика навчання біології, methods of teaching biology, майбутні вчителі біології, future teachers of biology
Бібліографічний опис
Грицай, Н. Б. Формування суб’єктного досвіду методичної діяльності майбутніх учителів біології в умовах вищого навчального закладу [Текст] / Н. Б. Грицай // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 2 (56). – С. 17–24.