Інструментальна (гітарна) освіта як об’єкт наукового дослідження

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз поняття інструментальної (гітарної) освіти шляхом вивчення й узагальнення ключових категорій теорії педагогіки: освіта, мистецька освіта, музична освіта та інструментальна освіта. На підставі аналізу їх змісту, поданих у довідково-енциклопедичній, навчально-методичній та спеціалізованій літературі, з’ясовано, що увага вітчизняних науковців сфокусована на визначенні основних категорій теорії педагогіки, проте зміст поняття інструментальної (гітарної) освіти залишається не визначеним, що й зумовило вибір теми власного теоретико-педагогічного проекту.
The article is a theoretical analysis of the concept of instrumental (guitar) education by studying and summarizing the key categories of the theory of pedagogy: education, art education, music education and instrumental education. Based on an analysis of their content, presented in reference teaching methods and specialized literature, we found out that the attention of domestic scholars was focused on identifying the main categories of the theory of pedagogy, but the content of the concept of instrumental (guitar) education is not certain, and that led to the choice of the topic of own theoretical and pedagogical project. In order to disseminate the theoretical and methodological framework proposed by the author’s own interpretation of the concept of “instrumental (guitar) education”, due to the subject of the research. We propose to interpret the content of the concept of music education as a subsystem that operates on the basis of complex educational, creative and performing acquisitions that are broadcast in the educational activities as a special form of transfer of knowledge and skills from master to follower; educational instrumental music education industry system, which operates on the basis of theoretical, practical, artistic and aesthetic experience of the history of generations. The study of scientific approaches and definitions of the concept of “instrumental (guitar) education” was necessary to clarify the content of these events (musical performance, musical and performing activities, musical and performing process), which in scientific literature are treated as synonymous. It is proved that these terms have a direct relationship with the practice of instrumental guitarists, but the meaning of these concepts reveals different aspects of the performing and creative activity, which we interpret as follows: musical performance – a special kind of artistic and creative activity, which means action game artist reveals the emotional, artistic and imaginative scope of music; music and performing activity – the process of assimilation and reproduction technology-art system music performer; music and performing a process – a way of realization of artistic, technical and aesthetic problems in cognitive, analytical and consistently practice performer.
Опис
Ключові слова
освіта, education, мистецька освіта, art education, музична освіта, music education, інструментальна освіта, instrumental education, інструментальна (гітарна) освіта, instrumental (guitar) education, виконавство, performance, теорія педагогіки, theory of pedagogy, система освіти, educational system
Бібліографічний опис
Коваленко, А. С. Інструментальна (гітарна) освіта як об’єкт наукового дослідження [Текст] / А. С. Коваленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 221–230.