Використання хмарного сервісу GeoGebra у навчанні майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін

Анотація
У статті пропонується один із шляхів вирішення проблеми інформатизації освітнього процесу через впровадження в навчальний процес BYOD-підходу (Bring Your Own Device, з англ. «використовуй свій власний пристрій») як такого, що передбачає використання потенціалу приватних мобільних пристроїв на навчальних заняттях та хмарних сервісів предметного спрямування на прикладі GeoGebra. Використано теоретичні та емпіричні методи: термінологічний аналіз у галузі інформаційних технологій; системний аналіз нормативної бази; аналітико-синтетичний метод для опису шляхів використання GeoGebra; образно-символьний підхід як метод вивчення особливостей комунікації суб’єктів навчання; опитування, анкетування та бесіди з учителями й викладачами математичних дисциплін про можливості використання сервісу GeoGebra в освітньому процесі; статистичні методи опрацювання результатів експериментального навчання за критерієм знаків. За термінологічним аналізом понять «інформаційні технології», «комп’ютерні технології», «хмарні/туманні технології» підтверджено, що сервіс GeoGebra є хмарним сервісом математичного спрямування. Обґрунтовано, що його використання можливе за наступними напрямами: GeoGebra як хмарне середовище для розміщення візуалізованого контенту математичного спрямування; GeoGebra як хмарне середовище для організації не лише аналітичного, а й емпіричного пошуку відповіді при визначенні окремих характеристик математичних об’єктів; GeoGebra як хмарне середовище для проведення домашнього комп’ютерного експерименту. Наведено окремі авторські дидактичні матеріали щодо реалізації BYOD-підходу, які створено через хмарний сервіс GeoGebra. Описано досвід практичної підготовки майбутніх учителів природничоматематичних дисциплін щодо впровадження BYOD-підходу в професійну діяльність у межах спецкурсу «Цифрові технології в освіті» (модуль «Аплети та їх використання в освітньому процесі»). На основі системного аналізу нормативних актів підтверджено доцільність модернізації підготовки майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін через впровадження такого модуля в межах спецкурсу варіативної частини навчального плану їх підготовки для формування в усіх суб’єктів освітнього процесу наскрізної інформаційно-цифрової компетентності.
The article proposes one of the solutions to the problem of informatization of the educational process by introducing the BYOD approach (Bring Your Own Device) into the learning process. The BYOD approach uses the potential of private mobile devices in the classroom and cloud-based services of subject-oriented by the example of GeoGebra. Such theoretical and empirical methods as terminological analysis in the field of information technologies; system analysis of the normative base; an analytical and synthetic method for describing ways to use GeoGebra; figurative and symbolic approach as a method of studying the peculiarities of the communication of subjects of learning; interviewing, questionnaires and conversations with teachers of mathematical discipline on the possibility of engaging GeoGebra service in the educational process; statistical methods of processing the results of experimental learning (the sign test) are used. According to the terminological analysis of the concepts of "information technology", "computer technologies", "cloud / fog technologies", it is confirmed that the service GeoGebra is a cloud service of mathematical direction. It is substantiated that its use is possible in the following ways: GeoGebra as a cloud environment for placing of visualized content; GeoGebra as a cloud environment for organizing not only analytical, but empirical search for answers when defining some characteristics of mathematical objects; GeoGebra as a cloud environment for a home computer experiment. There are some authored didactic materials on implementation of the BYOD-approach created through the cloud-based GeoGebra service. The experience of practical training of future teachers of natural-mathematical discipline on the implementation of BYOD-approach in professional activity within the framework of the special course "Digital technologies in education" (module "Applets and their use in educational process") is described. On the basis of system analysis of legislations, the expediency of upgrading the future teachers training has been confirmed through the introduction of such a module within the special course of the variational part of the curriculum to form information and digital competence of all subjects of the educational process.
Опис
Ключові слова
сервіс GeoGebra, інформаційно-цифрова компетентність майбутнього вчителя математики, хмарні технології, хмарний сервіс предметного спрямування, BYOD-підхід, GeoGebra service, cloud service of the subject direction, cloud technologies, Information and digital competence of the future math teacher, BYOD-approach
Бібліографічний опис
Семеніхіна, О. В. Використання хмарного сервісу GeoGebra у навчанні майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін [Текст] / О. В. Семеніхіна, М. Г. Друшляк, Ю. В. Хворостіна // Інформаційні технології і засоби навчання. – Київ, 2019. – Т. 75, № 5. – С. 48–66.
Зібрання