Міжкультурний аспект у викладанні іноземної мови в аграрних вишах

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто основні шляхи реалізації міжкультурного аспекту в процесі вивчення іноземної мови. З'ясовано, що для повноцінного міжкультурного спілкування майбутній фахівець аграрної галузі, окрім володіння іноземною мовою, має знати культуру іншомовної країни. У результаті дослідження окреслено елементи іншомовної культури, необхідні для майбутньої професійної діяльності аграрія. Виокремлено міжкультурні вміння та навички, які формуються у студентів під час культурологічно спрямованого навчання іноземної мови. Визначено також ефективні методи й засоби навчання, що сприяють пізнанню іншомовної культури, формуванню міжкультурних умінь і навичок студентів аграрного вишу.
The study deals with determining the main ways of realizing the intercultural aspect in the process of a foreign language study. Development of contacts with foreign partners, growth of interpersonal communication in the professional activity of agrarians, expansion of cultural boundaries significantly affects the role of foreign language knowledge in the process of professional training of future specialists. It is noted that for effective intercultural communication the future specialist of the agrarian sector, besides knowing a foreign language, must know foreign language culture. The main elements of foreign language culture, which are necessary for the future professional activity of the agrarian, are brought into light. Among them is knowledge of foreign language culture which includes knowledge about the historical and cultural heritage, the peculiarities of life, traditions, rituals and customs. This is knowledge about the people, the national character, mentality, about social norms and certain stereotypes of the behavior of native speakers. Knowledge about the specifics of agriculture, traditional types of agrarian activities in foreign-speaking countries, peculiarities of agrarians' everyday life is also useful for future professional activity of agrarians. As a research result, intercultural skills which are developed during the course of cultural-oriented teaching of a foreign language are distinguished as well. Culturally-oriented study of a foreign language in agrarian higher education institutions should form such intercultural skills and abilities of the students: to distinguish general and specific in the culture of the native and foreign languages; to compare the values of culturological processes and phenomena in different cultures; to respond adequately to the speech and infant code of the interlocutor; to predict the possible speech and infantile behavior of the interlocutor and be able to adequately behave in verbal and behavioral aspects; to orient in situations of intercultural communication; to overcome intercultural misunderstandings when communicating in the form of a "dialogue of cultures". The peculiarities of the use of such teaching methods as role and business games, the method of cultural capsules, the method of projects that promote knowledge of foreign languages, formation of intercultural skills of students of agrarian higher education institution are also determined. It is noted that implementation of such methods contributes to training of future specialists in the agrarian sector to participate in intercultural dialogue.
Опис
Ключові слова
міжкультурне спілкування, іншомовна культура, діалог культур, іноземна мова, майбутні аграрії, аграрний виш, мовленнєвий етикет, норми мовленнєвої поведінки, intercultural communication, foreign language culture, dialogue of cultures, foreign language, future agrarians, agrarian higher education institution, speech etiquette, norms of speech behavior
Бібліографічний опис
Фоменко, Т. М. Міжкультурний аспект у викладанні іноземної мови в аграрних вишах [Текст] / Т. М. Фоменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 94–104.