«Діалог культур» як засіб формування читацької компетентності сучасної молоді

Ескіз недоступний
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КПУ
Анотація
У статті розглядається питання доцільності використання культурологічного контексту під час аналізу художніх творів на уроках зарубіжної літератури. Автор доводить, що залучення технології «діалогу культур» відкриває нові можливості інтерпретації зразків світової класики. На підтвердження своєї позиції дослідниця звертається до порівняльного аналізу романів Д. Дефо «Робінзон Крузо» та В. Голдінга «Володар мух» з метою виявлення їх відповідності світоглядним настановам двох різних епох. Запропонована методика сприяє якісному синтезу рецепцій роману В. Голдінга та глибинному усвідомленню його ідейного рівня.
The question of advisability of using the culturological context during the analysis of fiction works at the lessons of foreign literature is considered in this article. The author proves that the applying of technology «dialogue of cultures» opens new possibilities of world classic samples’ interpretation. The researcher refers to comparative analysis of novels «Robinson Crusoe» written by D. Defoe and «Lord of the Flies» written by W. Golding in order to indentify their conformity with ideologies of two different eras to confirm her opinion. The situation of a person on a deserted island, which is modeled in the work of representative of English literature of the Enlightenment, is called to affirm greatness of human spirit and belief in the steadfastness of the provisions of European civilization. Robinson Crusoe, who is endowed with a type of consciousness, which is typical for its time, appreciates the opportunities of human intellect, constantly replenishes his knowledge about the world and shows humanity. As a result this character acquires great educational value. Extreme conditions of existence become, first of all, a criterion for determining moral qualities of Robison. The novel «Lord of the Flies» is perceived as «an Anti-Robinsonade» in the level of ideological dominants. It can be explained by cultural and historical conditions, which influenced its creation. W. Golding debunkes the myth about rationalism the organization of the world community as defining features of civilization of the XX century. The author tries to warn contemporaries against self-deception and illusions, that’s why he used the reception of an aggravation of the situation. His characters could not keep human identity in the critical situation and turned into savages under the pressure of the situation. If we take into account the writer's life experience, this author's interpretation does not seem illogical. W. Golding thus expressed his own doubts about the ability of democracy, the foundations of which were laid in the epoch of Enlightenment, to resist the manifestations of totalitarianism, because he went through the trials of World War II and summarized everything he had seen and experienced.
Опис
Ключові слова
культурологічний контекст, «діалог культур», здобутки цивілізації, демократичні цінності, деградація особистості, culturological context, «dialogue of cultures», achievements of civilization, democratic values, degradation of personality
Бібліографічний опис
Савченко З. В. «Діалог культур» як засіб формування читацької компетентності сучасної молоді [Текст] / З. В. Савченко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наукових праць / [редкол.: Т. І. Сущенко (гол. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2017. – Вип. 55 (108). – C. 449–460.