Екологічна освіта студентів у процесі вивчення фізики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Формування нового мислення, орієнтованого на кардинальну зміну цілей, методів розвитку цивілізації, на широке вживання природоохоронної техніки і технології, стало необхідним чинником виживання. Розуміння природи, як єдиного цілого і ролі в ній людини є основою розвитку екологічної культури. Екологічна освіта студентів у процесі вивчення фізики пов’язана, перш за все, з формуванням у них уявлень про цілісність природи, взаємозв’язки явищ, що в ній протікають, їх причинну обумовленість, про взаємодію людини і природи і порушення внаслідок цього деякого балансу природних процесів. Саме в рамках фізики студенти отримують можливість не тільки дізнатися про наслідки порушення природної рівноваги, але і зрозуміти фізичні основи дії природних і антропогенних чинників, що викликали ці порушення. Екологічно освічений студент повинен вміти грамотно оцінювати стан навколишнього середовища, небезпек, що виникають при фізико-технічному впливі на природу і живі організми, кількісно розрахувати їх реальні наслідки, мати уявлення про методи захисту і нейтралізації можливого збитку.
Forming of the new thinking, oriented to the cardinal change of aims, methods of development of civilization, on the wide use of nature protection technique and technology became the necessary factor of survival. Understanding of nature, as single unit and role in it man is basis of development of ecological culture. The systematic use of ecological material promotes the general level of ecological culture, causes interest in the article of physics and quality of his teaching. Ecological education of students in the process of study of physics is constrained, foremost, with forming for them of ideas about integrity of nature, intercommunications of the phenomena, that flow in it, them causal conditionality, about co- operation of man and nature and violation hereupon of some balance of natural processes. Exactly within the framework of physics students get possibility not only to know distorting the natural balance about consequences but also understand physical bases of action of natural and anthropogenic factors that caused these violations. From the point of view of ecological education as a result of study of physics a student must learn:  to measure the row of basic physical parameters of natural environment (temperature, humidity of air, luminosity and others like that);  to estimate basic physical factors and parameters for different objects, phenomena and processes that flow in a biosphere, and them possible norms;  to choose the rational method of application of natural resources and different types of energy (mechanical, electric et al) in practical activity;  to envisage the possible consequences of the activity for the physical condition of environment and to critically estimate the actions of separate people that influence on it;  to estimate the physical condition of natural environment, that is folded under act of anthropogenic factors;  to propagandize and assist the use in practice of physical ideas and laws that are the basis of application of proceeded in energy, methods of fight sources against the different types of contaminations and optimization of co-operation of society with nature.
Опис
Ключові слова
екологічна освіта, фізика, науково-технічний прогрес, навколишнє середовище, проблеми екології, сучасна наукова картина світу, ecological education, physics, scientific and technical progress, environment, problems of ecology, modern scientific picture of the world
Бібліографічний опис
Салтикова, А. І. Екологічна освіта студентів у процесі вивчення фізики [Текст] / А. І. Салтикова, С. М. Хурсенко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова; редкол.: В. Г. Бевз, В. Ватсон, Л. П. Величко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2014. – Вип. 3. – С. 75–81.