Історія вивчення можливостей використання комп’ютерних ігор у логопедичній роботі з дітьми

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018-09
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ПП Медобори -2006
Анотація
У статті представлені погляди на компʼютерну гру як соціокультурний феномен, носій певних суспільних цінностей, фактор підвищення ефективності логопедичних занять із дітьми. Вивчення найбільш відомих теоретичних досліджень, присвячених грі в історичному аспекті, дозволяє констатувати різноманітність наукових підходів, які доповнюють один одного або ж, навпаки, містять серйозні протиріччя. Компʼютерна гра не тільки виконує низку важливих соціальних функцій, але і є носієм певних суспільних цінностей, активно впливаючи на соціально-культурні процеси. Погляди вчених на компʼютерну гру досить різні. Одні визначають її як художню форму віртуальної реальності, що є новою формою соціального й особистого життя. У той же час інші дослідники в компʼютерній грі бачать серйозну небезпеку як для фізичного, так і психологічного здоровʼя людини. Особливу значущість компʼютерні ігри набувають в системі навчання і виховання дітей із особливими освітніми потребами, у тому числі з мовленнєвими порушеннями. У статті розкриваються основні підходи до розробки компʼютерних логопедичних ігор та їх застосування в корекційно-педагогічному процесі.
В статье представлены взгляды на компьютерную игру как социокультурный феномен, носитель определенных общественных ценностей, фактор повышения эффективности логопедических занятий с детьми. Изучение наиболее известных теоретических исследований, посвященных игре в историческом аспекте, позволяет констатировать разнообразие научных подходов, которые дополняют друг друга или, наоборот, содержат серьезные противоречия. Компьютерная игра не только выполняет ряд важных социальных функций, но и является носителем определенных общественных ценностей, активно влияя на социально-культурные процессы. Взгляды ученых на компьютерную игру весьма различны. Одни определяют ее как художественную форму виртуальной реальности, которая является новой формой социальной и личной жизни. В то же время другие исследователи в компьютерной игре видят серьезную опасность как для физического, так и психологического здоровья человека. Особую значимость компьютерные игры приобретают в системе обучения и воспитания детей с особыми образовательными потребностями, в том числе с речевыми нарушениями. В статье раскрываются основные подходы к разработке компьютерных логопедических игр и их применения в коррекционно-педагогическом процессе.
The article presents the views on the computer game as a socio-cultural phenomenon, a carrier of certain social values, a factor in improving the effectiveness of speech therapy with children. The study of the most famous theoretical studies devoted to the game in the historical aspect allows us to state the variety of scientific approaches that complement each other or, conversely, contain serious contradictions. So, some researchers point out that games serve as a form of preparation for further activities, in which the child, following the habits of the older generation, improves their abilities, expands life experience, others consider the game as aimless activity and bustle when it is necessary to get rid of excess energy. Others say that the game is a source of pleasure, the main motive of which is to enjoy the process itself, regardless of the outcome. There is also an opinion that in each game certain pedagogical tasks are solved. Computer game not only performs a number of important social functions, but also is a carrier of certain social values, actively influencing social and cultural processes. The views of the scientists on the computer game are quite different. Some define it as an artistic form of virtual reality, a new medium of interpersonal communication and the formation of cultural and emotional practices, a new form of social and personal life. At the same time, other researchers in the computer game see a serious danger for both physical and psychological health of a person. One of the acute problems noted by scientists is the quality of the game content of computer programs that promote the free creative self-realization of the individual, the successful mastering of knowledge, skills and abilities. Of particular significance, computer games are acquired in the system of education and education of children with special educational needs, including speech disorders. The article reveals the main approaches to the development of computer logopedic games and their application in the correction-pedagogical process. Illuminated advantages of computer technologies in comparison with other means of correction (the possibility of individualization of correctional training, providing each child with adequate pace and method of learning, providing an opportunity for independent productive activity, provided with graded assistance system). The above-mentioned causes the necessity of scientific-conceptual review and theoretical development of the phenomenology of computer logopedic games, consideration of approaches to the design and application of computer logopedic games in the context of provision of correctional and pedagogical assistance to children with speech impairment.
Опис
Ключові слова
гра, компʼютерні логопедичні ігри, корекційно-педагогічний процес, діти з мовленнєвими порушеннями, game, computer logopedic games, correctional and pedagogical process, children with speech disorders, игра, компьютерные логопедические игры, коррекционно-педагогический процесс, дети с речевыми нарушениями
Бібліографічний опис
Кравченко, І. В. Історія вивчення можливостей використання комп’ютерних ігор у логопедичній роботі з дітьми [Текст] / І. В. Кравченко // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Кам’янець-Подільський : ПП Медобори -2006, 2018 – Вип. 11, т. 1. – С. 148–156.