Античні витоки категорії художньої майстерності в сучасному тезаурусі мистецької освіти

Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті актуалізовано доцільність виявлення специфіки античного трактування поняття «художня майстерність», визначено його методологічне значення в контексті збагачення наукових знань у тезаурусі мистецької освіти. За допомогою аналізу й синтезу естетичних поглядів Платона й Аристотеля щодо природи мистецтва з’ясовано сутність художньої майстерності, за методами абстрагування, ідеалізації, формалізації та узагальнення систематизовано натуралістичний, вольовий і раціональний підходи до розуміння цього поняття в епоху античності, що ґрунтуються на таких критеріях його смислового позначення, як технологічність, ейдологічність і телеологічність. Окреслено перспективу подальших студіювань у напрямі екстраполювання античних витоків категорії художньої майстерності на мистецтвознавчу й педагогічну концептосфери для розгортання ретроспективи становлення її образотворчого базису й розширення термінологічних меж сучасного тезаурусу мистецької освіти.
In the article the expediency of the definition of the specificity of ancient interpretation of the concept «artistic skills» is actualized, its methodological value in the context of enriching of scientific knowledge in the thesaurus of artistic education is defined. By method of analysis and synthesis of aesthetic looks of Plato and Aristotle in relation to nature of art the essence of artistic skills is found out; by methods of abstracting, idealization, formalization and generalization are systematized the naturalistic (the natural basis of the emergence of handicraft, art and science), volitional (efficient productive, artistic and cognitive activity) and rational (sufficiently motivated and consciously designed action for the material providing of existence) approaches of understanding of this concept in the epoch of antiquity, that are based on such criteria of its semantic designation as technological ability (degree of possessing graphic and stylistic means), eidologism (the quality of artistic images according to the parameters of informality, novelty, functionality) and teleologicality (the measure of spirituality by characteristics of expediency, ultimate purpose, intentionality of the author of the work). The prospect of the further studies in the direction of extrapolation of the ancient sources of category of artistic mastery to art and pedagogical conceptual spheres for development of the retrospective of the formation of its artistic basis and expansion of terminological limits of modern thesaurus of artistic education are outlined.
Опис
Ключові слова
античність, художня майстерність, ремесло, техніка, мистецька освіта, тезаурус, antiquity, artistic mastery, handicraft, technique, artistic education, thesaurus
Бібліографічний опис
Гордаш, А. М. Античні витоки категорії художньої майстерності в сучасному тезаурусі мистецької освіти [Текст] / А. М. Гордаш // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: [Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 1 (11). – С. 11–21.