Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5752
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧобанян, Анна Варужанівна-
dc.contributor.authorChobanian, Anna Varuzhanivna-
dc.contributor.authorКолишкіна, Алла Петрівна-
dc.contributor.authorKolyshkina, Alla Petrivna-
dc.date.accessioned2018-11-13T09:51:38Z-
dc.date.available2018-11-13T09:51:38Z-
dc.date.issued2018-02-01-
dc.identifier.citationКолишкіна, А. П. Соціальна компетентність дітей з порушенням інтелектуального розвитку як показник готовності до навчання [Текст] /А. П. Колишкіна, А. В. Чобанян // Психологічний часопис. – Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, 2018. – № 1 (11). – С. 71–86.uk_UA
dc.identifier.issn2414-004X (Online)-
dc.identifier.issn2414-0023 (Print)-
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5752-
dc.description.abstractУ статті розглядається питання готовності дітей старшого дошкільного віку з помірною розумовою відсталістю до навчання у школі. Автори особливу увагу приділяють саме соціальній компетентності, адже вона значно підвищує ефективність адаптації дітей з порушенням інтелектуального розвитку. Особливого значення соціальний розвиток дитини з помірною розумовою відсталістю набуває в аспекті залучення дитини до соціокультурного середовища. Так, орієнтація національної освіти на особистість дитини зумовлює нову стратегію виховання на основі гуманістичних засад – реалізацію прав дитини із помірною розумовою відсталістю на освіту та забезпечення умов для виявлення своїх можливостей у процесі спеціально організованого навчання і виховання й повноцінного суспільного життя.uk_UA
dc.description.abstractThe article discusses the readiness of children of senior preschool age with moderate mental retardation to schooling. The authors pay special attention to social competence, because it significantly improves the adaptation of children with intellectual disabilities to schooling. Of particular importance is the social development of a child with moderate mental retardation in the aspect of attracting a child to the socio-cultural environment. The study of special methodological psychological and pedagogical literature made it possible to establish that the organization of special oriented instruction and upbringing is the main form of their social adaptation and development. That is why the principle of creating the conditions for the least possible social deprivation, that is, the placement of a mentally retarded child in the least specific, closed, restricted environment, can become the key moment of the readiness for the education of children with moderate mental retardation in school. It is possible to state with greater or lesser probability that the child of the older preschool age with moderate mental retardation has lowered the corresponding positive psychological prerequisites for sociocultural development. A child with a violation of intellectual development can achieve social standards that are adequate to a normal child. With this approach, the mentally retarded schoolchildren significantly increase their social position and level of self-esteem.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherІнститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук Україниuk_UA
dc.subjectготовність до навчанняuk_UA
dc.subjectсоціальна компетентністьuk_UA
dc.subjectпорушення інтелектуального розвиткуuk_UA
dc.subjectспеціальна дошкільна освітаuk_UA
dc.subjectreadiness for traininguk_UA
dc.subjectsocial competenceuk_UA
dc.subjectintellectual development violationsuk_UA
dc.subjectspecial pre-school educationuk_UA
dc.titleСоціальна компетентність дітей з порушенням інтелектуального розвитку як показник готовності до навчанняuk_UA
dc.title.alternativeSocial Competence of Children with Intellectual Disability as an Indicator of Readiness for Educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc376-056.36:37.013.77:005.336.2uk_UA
Appears in Collections:Наукові видання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
196-Article Text-250-1-10-20180208.pdf1,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.