Методичне забезпечення розвитку музично-естетичного смаку підлітків

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті зазначено, що одним із основних завдань методичного забезпечення розвитку музично-естетичного смаку підлітків на сучасному етапі є реалізація самостійно-оцінювальних підходів у процесі емоційно-естетичного ставлення до мистецтва. Автором розглянуто педагогічні умови, методи, прийоми, форми розвитку музично-естетичного смаку підлітків. Доведено, що методичне забезпечення розвитку музично-естетичного смаку підлітків сконцентровано в обґрунтуванні факторів активізації навчальної діяльності школярів як процесу такої організації навчання, яка сприяє самостійно-творчим діям учасників освітнього процесу в засвоєнні знань, умінь і навичок. Шляхи методичного забезпечення розвитку музично-естетичного смаку підлітків зорієнтовано на визначення провідних етапів навчання, з'ясування їх змістового наповнення, виявлення методів та пріоритетних форм навчання.
Introduction. One of the main ways of developing the musical-aesthetic taste of teenagers in modern conditions is development of its methodological provision. Accordingly, one of the main tasks of methodological provision for the development of musical-aesthetic taste of teenagers at the present stage is realization of self-evaluation approaches in the process of emotional-aesthetic attitude to art. The aim of the article is to consider pedagogical conditions, methods, techniques, forms of development of musical-aesthetic taste of teenagers. Research methods. In order to achieve the goal, the following methods were used: theoretical (analysis of philosophical, psychological, pedagogical, methodological literature on the problem of research for identifying the essence of the fundamental concepts of research; content analysis of normative documents of institutions of general secondary education for revealing the content of methodological provision for the development of musical-aesthetic taste of teenagers; generalization and systematization of materials for the essential characteristic of the methodological provision for the development of the musical- aesthetic taste of teenage students. Research results. The author has considered pedagogical conditions, methods, techniques, and forms of development of musical-aesthetic taste of teenagers. It has been proved that methodological provision of development of musical-aesthetic taste of teenagers is concentrated in substantiating the factors of activating the educational activity of students as a process of such organization of training, which promotes self-creative actions of participants in the educational process in the acquisition of knowledge, skills and abilities. Conclusions. The ways of methodological provision for the development of musical- aesthetic taste of teenagers are focused at identifying the leading stages of education, ascertaining their content, identifying methods and priority forms of learning.
Опис
Ключові слова
музично-естетичний смак, підлітки, методичне забезпечення, метод, мистецтво, емоційно-естетичне ставлення, musical-aesthetic taste, teenagers, methodological provision, method, art, emotional-aesthetic attitude
Бібліографічний опис
Лі Жуйцін Методичне забезпечення розвитку музично-естетичного смаку підлітків [Текст] / Лі Жуйцін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 313–324.