Теоретичні основи формування компетентності майбутніх учителів музики засобами музично-комп'ютерних технологій

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Статтю присвячено підготовці майбутніх учителів музики (далі - МВМ) у ВНЗ. Мета - розкриття теоретичних основ залучення сучасних засобів музично- комп'ютерних технологій (далі - МИТ) у педагогічний процес. Методи: математичний аналіз, синтез і узагальнення. Результати: розкриття теоретичних основ моделі педагогічного процесу диференціалом у частинних похідних як парадигми набуття МВМ компетенцій від предметних до ключових: когнітивної; акмеологічно-діяльносної; комунікативної; здоров'язбережувальної; практичних навичок. Практичне значення: прогнозоване впровадження засобів МИТ в аудиторії і в самостійну працю студентів. Висновки: установлено основні закономірності парадигми формування професійної компетентності МВМ засобами МИТ. Перспективи: поглиблення теоретичної бази педагогічного застосування МИТ.
The article deals with training future music teachers at higher educational establishments. The aim is to reveal theoretical foundations of applying modern music and computer technologies (MCT) in educational process of forming professional competence of the future music teachers. Research methods are theoretical analysis of selected factors, synthesis of mathematical models, functions of influence; mathematical description of a paradigm in differential equations in the form of total differential in partial derivatives; classification and generalization of trends in MCT use. The results of the research are basic theoretical patterns of tracing formation and monitoring of students' acquiring professional competence in key groups - cognitive; acmeological-activity; communicative; health-preserving; practical skills. The hierarchy of competences is shown, from key to profession- oriented and subject competences, which can be affected by MCT. The validation of methods applying MCT elements is provided according to the criteria: acquisition of music-artistic and technical MCT competence in the coordinates: the achieved level of competence - time of students' studies. The practical value of the research: the effective-expedient use of computer musical instruments by lecturers is classified; the algorithm of a methodological approach to implementing MCT at university classes and independent creativity of students is developed. The author considers using a number of electronic sound effects - reverberation, chorus, wah-wah, phaser, flanger, distortion, overdrive, their compatibility with fretted, bow and keyboard instruments. Conclusions. Using the mathematical model, basic patterns of the paradigm of educational process of forming professional competences of the future music teachers at higher educational establishments are clarified and investigated. The prospects for further research are deepening the general theoretical base of effectiveness of MCT application in education, revealing features of subject competences from influential factors, studying new forms and methods of MCT application in educational process.
Опис
Ключові слова
майбутній учитель музики, компетенція, професійна компетентність, музично-комп'ютерна технологія, електронний музичний інструмент, вищий навчальний заклад, теоретичні закономірності, future music teachers, professional competence, music and computer technology, education paradigm, electronic musical instrument, higher education, theoretical pattern
Бібліографічний опис
Завгородній, П. Теоретичні основи формування компетентності майбутніх учителів музики засобами музично-комп'ютерних технологій [Текст] / П. Завгородній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 2 (76). – С. 138–156.