Формування психологічної культури майбутнього вчителя як психолого-педагогічна проблема

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з'ясовано теоретичні основи формування психологічної культури майбутнього вчителя як психолого-педагогічної проблеми. На основі аналізу великої кількості наукових розвідок щодо визначення сутності поняття «психологічна культура майбутнього вчителя» подано узагальнене, що тлумачиться як інтегральна якість особистості педагога, що виражається в ефективній реалізації професійно-педагогічних функцій на основі сформованої системи психологічних знань і вмінь та забезпечує навчання й виховання дітей, адекватне професійне самопізнання й самовдосконалення, збереження й укріплення психологічного здоров'я. Виокремлено складові психологічної культури майбутнього вчителя та запропоновано систему методів ефективного її формування.
The article reveals theoretical basis of formation of psychological culture of the future teacher as a psychological and pedagogical problem. Based on the analysis of a large number of scientific studies on definition of the essence of the concept "psychological culture of the future teacher" a general concept that is interpreted as the integral quality of the teacher's personality, reflected in the effective implementation of vocational and educational functions based on the formed system of psychological knowledge and skills and that provides training and education of children, adequate vocational self-knowledge and self¬improvement, preservation and strengthening of psychological health, is proposed. The components of psychological culture of the future teacher and the system of effective methods of its formation are outlined. It is proved that effective formation of psychological culture of the future teachers will be carried out only under condition of using a range of methods, namely methods of axiologization of professional-psychological knowledge, development of reflection, personal and professional qualities and abilities as valuable components of psychological culture of the future teachers and strengthening, development and implementation of skills of creative use of psychological knowledge in educational and professional activity of students. It is found out that development of psychological culture is a complex and multifaceted process that includes the application of theoretical knowledge in psychology, obtained at the University, and development of practical skills aimed at establishing interpersonal contacts, the ability to communicate in conflict situations, to defend their own point of view, to understand and accept the position of the opponent, to interact constructively, and the like. The above mentioned study does not exhaust all aspects of the problem. The prospects of future research are seen in an in-depth study and investigation of the formation of psychological culture of the future teachers in the process of teaching disciplines of professional cycle.
Опис
Ключові слова
культура, психологічна культура, майбутній учитель, формування психологічної культури, culture, psychological culture, future teacher, formation of psychological culture
Бібліографічний опис
Пухно, С. Формування психологічної культури майбутнього вчителя як психолого-педагогічна проблема [Текст] / С. Пухно // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 10 (64). – С. 99–110.