Вітчизняний фортепіанний репертуар як складова інструментальної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто фортепіанні твори українських композиторів кінця ХІХ - початку ХХІ століть з метою їх включення у репертуар студентів-піаністів вищих педагогічних навчальних закладів у процесі опанування ними курсу «Інструментальне виконавство». Фортепіанні цикли, альбоми, збірки та окремі п'єси українських композиторів систематизовано за різними рівнями інструментальної підготовки студентів - майбутніх учителів музичного мистецтва. Проаналізовано інтонаційні, ладові, метроритмічні, фактурні та інші особливості фортепіанних творів вітчизняних авторів традиційного й авангардного спрямувань. Висвітлено основні методи роботи над п'єсами в процесі виконавської інтерпретації.
The article deals with the piano pieces of music of Ukrainian composers of the late 19th - early 21st centuries, which are to be included to the piano students' repertoire within the Instrumental Performance curriculum course in higher educational establishments. Piano cycles, albums, collections and individual pieces by Ukrainian composers are systematized on the various levels of instrumental training of students - future teachers of musical art. Intonation, modes, beats, rhythm, texture and other features of the piano works by national authors of traditional and avant-garde trends are analysed. Main methods, used while working with plays in the process of performing interpretation, are illuminated. Piano students of all performing (instrumental) levels are provided with a large number of piano pieces based on Ukrainian folk songs and focused on national folk themes. This trend is represented by the names of M. Lysenko, L. Revutskyi, B. Liatoshinskiy, M. Kolessa, I. Berkovich, A. Kolomiiets, V. Kosenko, I. Shamo, B. Filts, V. Demianishin, O. Kravtsiv, L. Dychko, H. Sasko. It is proved that a definite place in the heritage of these composers have been taken by the theme of history of Ukrainian people, their life, customs and ceremonies; song and dance-like genres of folk origin - kolomyika and vesnianka - are widely used, too. Ukrainian romanticism in piano art of the late 19th - early 21st centuries is represented by many genres of European origin. Preludes by L. Revutskiy, mazurkas, waltzes, elegies, impromptus by M. Lysenko, nocturnes by H. Martinenko and works of other composers occupy a significant place in the repertoire of students with various levels of performing skills. There is an accent made on several jazz compositions, such as: "Music Week" by О. Nezhigay, cycle "Jazz Fiesta" by L. Yurina (beginner), piano suite "I Play Jazz" by H. Sasко, plays in the series "From the children's album" by M. Skorik (intermediate), "Jazz suite №1", "Jazz suite №2" by S. Bedusenko (advanced level). It is noted, that the implementation of musical cycles, collections or individual pieces by Ukrainian composers of the past and present, not only broadens the view on domestic musical culture, but helps form the national-oriented type of personality of the future teacher of music.
Опис
Ключові слова
фортепіанний репертуар, інструментальна підготовка, майбутній учитель музичного мистецтва, п'єси українських композиторів, piano repertoire, instrumental training, future teacher of musical art, plays by Ukrainian composers
Бібліографічний опис
Ревенко, Н. Вітчизняний фортепіанний репертуар як складова інструментальної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва [Текст] / Н. Ревенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 127–137.