Виховання ощадливості в системі економічного розвитку дошкільників як психолого-педагогічна проблема

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті порушено проблему формування ощадливості в дітей старшого дошкільного віку у процесі економічного виховання в умовах дошкільного навчального закладу. Обґрунтовано актуальність даної проблеми. Здійснено аналіз державних програм навчання, виховання й розвитку дітей старшого дошкільного віку. Висвітлено результати педагогічного дослідження, які засвідчують необхідність підвищення професійного рівня педагогів з даного напряму виховної роботи. Обґрунтовано доцільність застосування міжнародної програми соціально-фінансової грамотності «Афлатот» у дошкільних навчальних закладах України.
In the article the problem of upbringing thrift (economy) of preschool children in the process of economic education in the conditions of preschool educational establishment is considered. The paper highlights the importance of economic education of preschool children in the modern society. The author emphasizes, that senior preschool age is the most favorable for upbringing thrift (economy). The analysis of general and special pedagogical, psychological, methodological literature is carried out through the question of upbringing thrift of children of senior preschool age. Considerable attention is paid to the analysis of state educational programs. The article introduces the results of pedagogical experiment concerning children's understanding the thrift concept. This analysis shows necessity of upbringing thrift (economy) in the children of the elder pre-school age. During the experiment children had to answer the following questions: What is thrift? Do you need to be economical? Why do you need to take care of toys? What are natural resources? How and why should they be protected? What are utilities? Why do you need to save water, light and warm? Why should you save time? Based on the responses of children the author draws a conclusion that their understanding of the thrift concept is not well-established. The paper considers the problem of upbringing thrift of preschool children in the process of economic education according to Aflatot International programme, the Netherlands (programme that is based on holistic teaching methods that embrace both social and financial elements, teach children about saving, budgeting, planning and how they can achieve their goals) in the conditions of preschool education institutions and at home. One of five program modules is called "Savings and Expenses" and is devoted to the education of thrift skills. Taking into account the results of the first stage of the study, further work will be aimed at ensuring the professionalism of teachers in the formation of thrift skills among preschool children through the involvement into Aflatot International programme.
Опис
Ключові слова
ощадливість, економічне виховання, економічна культура, міжнародна програма «Афлатот», євроінтеграція, thrift, economic education, economic culture, Aflatot International programme, eurointegration
Бібліографічний опис
Черешнюк, О. Виховання ощадливості в системі економічного розвитку дошкільників як психолого-педагогічна проблема [Текст] / О. Черешнюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 6 (70). – С. 227–236.