Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКалиниченко, Ірина Олександрівна-
dc.contributor.authorЗаікіна, Ганна Леонідівна-
dc.contributor.authorЛатіна, Ганна Олександрівна-
dc.contributor.authorKalynychenko, Iryna Oleksandrivna-
dc.contributor.authorZaikina, Hanna Leonidivna-
dc.contributor.authorLatina, Hanna Oleksandrivna-
dc.date.accessioned2018-04-04T12:06:48Z-
dc.date.available2018-04-04T12:06:48Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКалиниченко, І. Особливості динаміки розумової працездатності учнів із різними рівнями прояву граничних невротичних порушень [Текст] / І. Калиниченко, Г. Заікіна, Г. Латіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 4 (68). – С. 111–123.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4418-
dc.description.abstractЗ метою аналізу продуктивності розумової працездатності обстежено 267 учнів 7–10 років різної статі та з різними рівнями прояву граничних невротичних розладів із використанням «Дитячого опитувальника неврозів» В. В. Сєднєва та буквених таблиць В. Я. Анфімова. Установлено, що учні з високими рівнями прояву подібних порушень мають вірогідно нижчі показники продуктивності працездатності протягом навчального дня та тижня, що необхідно враховувати в організації навчально-виховної роботи з даною категорією школярів. Виявлені ознаки «інформаційного неврозу» в дітей з високими рівнями граничних невротичних розладів. Показано зв’язок між «невротичним статусом» учнів та продуктивністю їх розумової працездатності протягом навчального дня та тижня.uk_UA
dc.description.abstractIn order to analyze the productivity of mental working capacity have been examined 267 7–10 years old pupils of different sexes and with various levels of manifestation of borderline neurotic disorders. There have been used the “children’s questionnaire of neurosis” by V. V. Siedniev and alphabetic tables by V. Y. Anfimov. It is established that intensity of mental working capacity of girls has a stable character during the week and only at the beginning of the week it has incredibly lower productivity (p> 0,05) than on other days. While weekly dynamics of changes of productivity of mental working capacity of boys has character that is similar to changes in working capacity of pupils during the week in general. Besides, on Monday girls have higher rate of productivity of mental working capacity than boys that can demonstrate the highest motivation and girl’s best setup for educational activity. The connection between the productivity of mental working capacity and the “neurotic status” of students is established. Thus, at children with the high levels of manifestation of borderline neurotic disorders is observed increase of productivity of mental working capacity on Thursday, while at pupils with low levels of borderline neurotic disorders peak of working capacity is observed on Wednesday with probable excess of this indicator on Monday. Productivity of mental working capacity of students with “neurotic status” is almost stable during the week (p> 0.05), despite its low level during the week as a whole. Low levels of productivity of mental working capacity of this group of pupils are accompanied by the smaller volume of the work performed and the large number of the made mistakes, that also indicates lack of time for effective perception and an excess of information that is submitted for analysis and processing, which are the signs of “information neurosis”. Prospects of further research is the analysis of factors of negative communicative impacts, such as features of organization of educational and cognitive activity of students with low levels of intensity of mental working capacity directly on the lessons and during breaks, weekends, holidays in order to identify such psychogenic violations of working capacity as didactogenic neurosis.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectрозумова працездатністьuk_UA
dc.subjectневротичні порушенняuk_UA
dc.subjectпродуктивність розумової працездатностіuk_UA
dc.subject«невротичний статус»uk_UA
dc.subject«інформаційний невроз»uk_UA
dc.subjectmental working capacityuk_UA
dc.subjectneurotic disordersuk_UA
dc.subjectproductivity of mental working capacityuk_UA
dc.subject“neurotic status”uk_UA
dc.subject“information neurosis”uk_UA
dc.titleОсобливості динаміки розумової працездатності учнів із різними рівнями прояву граничних невротичних порушеньuk_UA
dc.title.alternativeFeatures оf the Dynamics оf Mental Working Capacity оf Pupils оf Different Sexes аnd with Various Levels оf Manifestation оf Borderline Neurotic Disordersuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc616.8+614uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0003-1514-4210-
dc.identifier.orcid0000-0003-3094-4259-
dc.identifier.orcid0000-0002-8483-2490-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.04/111-123-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalinichenko.pdf621,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.