Консолідаційний підхід: особливості реалізації в хореографічно-педагогічній освіті

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено особливості реалізації консолідаційного підходу в підготовці магістрів-хореографів. Для досягнення поставленої мети було використано комплекс методів дослідження: аналіз, синтез, абстрагування й узагальнення, що забезпечили визначення та висвітлення особливостей реалізації консолідаційного підходу в хореографічно-педагогічній освіті. Доведено, що впровадження консолідаційного підходу є теоретичним підґрунтям забезпечення ефективності підготовки фахівців магістерського рівня в галузі хореографічної педагогіки у взаємодії виконавсько-фахового, педагогічно-практичного, науково-дослідницького напрямів за умови збереження змісту кожного з них. .
The article reveals the peculiarities of implementation of the consolidation approach in the preparation of masters-choreographers. In order to achieve this goal, a set of research methods was used: analysis, synthesis, abstraction and generalization, which had provided the definition and highlighting the peculiarities of implementation of the consolidation approach in choreographic-pedagogical education. It is proved that introduction of the consolidation approach is the theoretical basis for ensuring the effectiveness of training specialists at the master level in the field of choreographic pedagogy in the interaction of the executive- professional, pedagogical-practical and research directions, if the content of each of them is preserved. In this context, one of the ways to realize the unity of the executive-professional, pedagogical-practical and research directions of master’s training is mastering by the future specialists of the method of artistic-pedagogical interpretation of music. The ability of masters to artistic-pedagogical interpretation of music as a specific kind of performing-pedagogical activity shows a higher degree of professionalism in the field of choreographic education. The results of conducted work show the necessity and timeliness of considering the problem of providing consolidation processes in choreographic education and allow elucidating a number of issues concerning the study of specific features of the implementation of these processes during masters’ choreographic training. It is emphasized that the presented publication does not update the whole range of issues in the context of the chosen topic. Further scientific development need the issues of technological support for the implementation of a consolidation approach in the process of training masters of choreographic art, ways of ensuring the affinity of stylistic patterns of creating performing images in the direction of developing artistic tastes.
Опис
Ключові слова
консолідаційний підхід, магістри-хореографи, хореографічно-педагогічна освіта, виконавсько-фаховий напрям, педагогічно-практичний напрям, науково-дослідницький напрям, consolidation approach, masters-choreographers, choreographic-pedagogical education, executive-professional direction, pedagogical-practical direction, research direction
Бібліографічний опис
Єременко, О. В. Консолідаційний підхід: особливості реалізації в хореографічно-педагогічній освіті [Текст] / О. В. Єременко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 3–12.