Formation of Internet Communication Culture of Students as a Part of the Culture of Business Communication

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є визначення шляхів формування культури Інтернет-спілкування студентів. У статті використано такі методи дослідження, як аналіз, порівняння й узагальнення наукової літератури. У результаті дослідження виокремлено засоби ділового спілкування комп’ютерної мережі Інтернет, подані рекомендації щодо їх застосування. Практичні результати дослідження можуть бути використані у процесі викладання дисциплін, застосовуватися при написанні методичної літератури, курсових, дипломних, магістерських робіт, використовуватися в дистанційному навчанні, на курсах підвищення кваліфікації, у післядипломній педагогічній освіті. Набули подальшого розвитку ідеї про методи й форми формування Інтернет-культури студентів.
The article proves the urgency of the problem of forming the culture of business communication among students, as well as its component – Internet culture. It is the means of Internet communication that allows using the appropriate software products (expert systems, automated environments, databases, etc.) to prepare for business communication with partners. They significantly expand the analytical capabilities of the future specialists; increase the effectiveness of making informed decisions. The aim of the article is to determine the ways of forming the culture of Internet communication of students. In order to solve the tasks outlined in the article, such research methods as analysis, comparison and generalization of scientific literature were used. As a result of the research, means for business communication on the Internet have been allocated: E-mail – a typical off-line communication service; World Wide Web (WWW) – the most developed part of the Internet direct communication service; FTP – the file transfer protocol; Gopher, WAIS – the most widely used means of searching for information on the Internet; Telnet – remote access; electronic message boards; Usenet news or teleconferences; mailing lists; electronic databases – a unique source of information that is grouped by subject; electronic exchange; chat. The article gives recommendations on the use of these means. The possibilities of Internet communication are revealed: the absence of borders and psychological risk, the construction of one’s own identity, changing of ways of self-presentation, reduction of the sensitivity of emotional influence, promotion of personal development, communicative openness and tolerance, professional character, the need to adhere to the norms of netiquette. The practical results of the research can be used by teachers, methodologists in the process of teaching pedagogical, philological and methodological courses in higher education institutions, can serve as the basis for special courses, special seminars, be used in writing textbooks, methodological guides and recommendations, when writing course papers, diplomas, master’s research works, be used in distance education, at training courses for teachers, in post-graduate pedagogical education, at schools, gymnasiums, lyceums.
Опис
Ключові слова
комунікація, спілкування, ділове спілкування, культура ділового спілкування, Інтернет-культура, Інтернет-спілкування, Інтернет-середовище, засоби Інтернет-спілкування, communication, business communication, culture of business communication, Internet culture, Internet communication, Internet environment, means of Internet communication
Бібліографічний опис
Budianska, V. Formation of Internet Communication Culture of Students as a Part of the Culture of Business Communication [Текст] / V. Budianska // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 36–48.