Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 4803
  • Документ
    Роль сюжетно-відображуваної гри у розвитку дітей раннього віку
    (2023) Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna
    У статті визначено сутність поняття «гра». Встановлено, що гра – це своєрідна діяльність, яка допомагає дитині активно відображати оточуюче її життя. На основі теоретико-методичного аналізу досліджуваної проблеми визначено послідовність формування у дітей раннього віку предметних способів відображення навколишнього середовища. Також охарактеризовано етапи комплексного керівництва сюжетно-відображуваною грою для дітей раннього віку: ознайомлення дітей з навколишнім в активній діяльності; збагачення ігрового досвіду молодших дошкільників; формування у дітей ігрових дій з уявними предметами. Перспективою подальшої розвідки передбачено вивчення закордонного досвіду застосування сюжетно-відображуваної гри у роботі з дітьми раннього віку.
  • Документ
    Дослідження рівнів сфopмованості екoлoгічнoї компетентності учнів пoчaткoвoї шкoли
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkina Alla Petrivna; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті висвітлено організацію та хід констатувального експерименту щодо визначення рівнів сформованості екологічної компетентності учнів початкових класів. Обґрунтовано методи, які було покладено в основу експериментальної роботи: спостереження; анкетування учнів; бесіди. Визначено компоненти та критерії формування екологічної компетентності учнів початкових класів: когнітивний, емоційно‐ціннісний, діяльнісний; обґрунтовано рівні екологічної компетентності: високий, середній, низький. Шляхом аналізу результатів експерименту виявлено: переважне використання вербальних, репродуктивних методів навчання, які є малоефективними у формуванні ціннісного ставлення до природи; часткову реалізацію вчителями можливостей позаурочної та позакласної діяльності для формування екологічної компетентності учнів; відсутність відомостей, які стосуються природи рідного краю. У якості ефективної форми організації екологічної просвітницької діяльності учнів початкової школи визначено позаурочну роботу, а саме функціонування природничо‐краєзнавчого гуртка «Розвідники природи Сумщини».
  • Документ
    Форми взаємодії учасників освітнього процесу: традиції та інновації
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Гуркова Тетяна; Hurkova Tetiana
    У стaтті рoзглянуто особливості організації взаємодії вчителів початкових класів і викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти в сучасному освітньому процесі. Особливу увaгу звернуто на інноваційний підхід, щo дає мoжливість рoзв’язaти oдне із aктуальних зaвдaнь сьoгoдення – організація взаємодії учасників освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства. Проаналізовано перелік і подано стислу характеристику деяких сучасних форм взаємодії вчителя і викладача під час підвищення кваліфікації. Запропоновані форми можуть бути використані як в системі післядипломної освіти, так і адаптовані для впровадження в початковій школ
  • Документ
    Структура підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта до виховання патріотизму учнів Нової української школи засобами мистецтва
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Павлущенко Наталія Миколаївна; Pavlushchenko Nataliia Mykolaivna
    Мета статті: теоретичне обґрунтування структури підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта до виховання патріотизму учнів Нової української школи засобами мистецтва. Методи дослідження: системно-структурний аналіз психолого-педагогічної літератури, синтез, узагальнення. Результати дослідження можуть зацікавити досвідчених і молодих науковців в царині початкової освіти. Практичне значення дослідження: розробка структури підготовки майбутніх фахівців початкової лаки до виховання патріотизму учнів Нової української школи засобами мистецтва. Висновки та перспективи подальших розвідок вбачаємо в провідній ролі виховання патріотизму здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта у процесі фахової підготовки до роботи з учнями початкових класів Нової української школи.
  • Документ
    Формування художньо-інтерпретаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами семіотично-герменевтичного аналізу вокального твору
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Овчаренко Наталія Анатоліївна; Ovcharenko Nataliia Anatoliivna
    Стаття присвячена вирішенню проблеми сучасної мистецької освіти – формуванню художньо-інтерпретаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва з використанням семіотично-герменевтичного аналізу музичного твору. Мета праці – обґрунтувати теоретичні основи формування художньо-інтерпретаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами семіотично-герменевтичного аналізу вокального твору. Для досягнення мети застосовано семіотичний і герменевтичний підходи, комплекс теоретичних методів: аналізу, порівняння різних наукових поглядів, конкретизації, узагальнення. За результатами дослідження надано теоретичне обґрунтування понять «художньо-інтерпретаційна компетентність»,, «семіотично-герменевтичний аналіз» та розроблено технологію навчання семіотично-герменевтичному аналізу, застосування якого в освітньому процесі буде позитивно впливати на підвищення рівня сформованості художньо-інтерпретаційної компетентності та ціннісного ставлення до мистецтва.
  • Документ
    Методика розвитку музичного інтелекту у здобувачів вищої освіти в процесі інструментальної підготовки
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Лоу Яньмей; Lou Yanmei
    Стаття присвячена проблемі формування музичного інтелекту у здобувачів вищої освіти на заняттях з основного музичного інструменту. Розкрито педагогічні умови, що забезпечують успішний розвиток музичного інтелекту у студентів ‐ музикантів. Представлено результати дослідно‐ експериментальної роботи щодо розвитку музичного інтелекту у майбутніх вчителів музичного мистецтва у процесі інструментальної підготовки.
  • Документ
    Підготовка майбутніх бакалаврів до розвитку творчих здібностей у дошкільників у процесі екологічної освіти
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Загородня Людмила; Zahorodnia Liudmyla
    У статті висвітлено зміст підготовки майбутніх вихователів до розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку в екологічній освіті. Репрезентовано аналіз останніх досліджень з проблеми екологічної компетентності педагогів та дитячої творчості. Зазначено використання таких методів дослідження: аналіз і узагальнення наукової літератури, порівняння, синтез, узагальнення отриманої інформації, моделювання. З’ясовано можливості екологічної освіти дітей дошкільного віку для розвитку їхніх творчих здібностей. Окреслено подальші наукові розвідки, що стосуватимуться дослідження потенціалу дисципліни «Сучасні технології формування екологічної культури в дошкільників» у підготовці майбутніх магістрів до розвитку дитячої творчості.
  • Документ
    Формування дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти засобами педагогічного проєктування
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Дубасенюк Олександра Антонівна; Dubaseniuk Oleksandra Antonivna; Вознюк Олександр Васильович; Vozniuk Oleksandr Vasylovych
    У статті розглянуто проблему наукової освіти, роль інтеграції науки та освіти на сучасному етапі. Проаналізовано процес формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів у напряму проєктування науково‐педагогічного дослідження у закладах вищої освіти. Проведений педагогічний експеримент довів, що важливою характеристикою наукової та професійної діяльності є дослідницька компетентність як інтегральна особистісна якість, що виявляється у готовності і здатності самостійно засвоювати й отримувати нові знання на основі набутого досвіду та перетворювальної діяльності.
  • Документ
    Фахова практика – невід’ємний компонент педагогічної майстерності майбутнього вчителя‐словесника
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Громова Наталія Василівна; Hromova Nataliia Vasylivna
    У статті обґрунтовується важливість виробничої педагогічної практики для майбутніх учителів‐філологів у процесі становлення їх як фахівців. Автором представлено специфіку організації виробничої педагогічної практики на бакалаврському рівні підготовки Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. Охарактеризовано мету педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти; визначено вміння та навички, що формуються у процесі проходження практики. Обґрунтовано доцільність та актуальність використання інтерактивних технологій та методів, описано і доведено доцільність їх використання на уроках української мови. Автор пропонує шляхи підвищення ефективності педагогічної практики, а також необхідність візуалізації навчального матеріалу в умовах дистанційної освіти. Наголошує на тому, що знання, вміння та навички, набуті у процесі педагогічної практики, є основою мовно‐фахової майстерності майбутнього вчителя‐словесника.
  • Документ
    Тенденції інтернаціоналізації вищої освіти Китаю в контексті реалізації ініціативи «Один пояс, один шлях»
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Їн Чу; Yin Chu; Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna
    У статті виявлено тенденції інтернаціоналізації вищої освіти Китаю в контексті реалізації ініціативи «Один пояс, один шлях» у нормативному, організаційному та суб᾿єктному вимірах розгляду. Показано специфіку досліджуваного феномену на інституційному, національному, регіональному та глобальному рівнях розвитку. Здійснено структурно‐логічний аналіз цілей, принципів, напрямів та форм реалізації «Плану дій ‐ 2016» як освітньої складової Ініціативи «Один пояс, один шлях» (ОПОШ). Схактеризовано активності широкого кола суб᾿єктів «Освітнього шовкового шляху», зокрема державних структур, університетів та їх мереж, регіональних та глобальних економічних та кул турно‐освітніх організацій, що спрямовані на розвиток освітнього й науково‐технічного співробітництва та обміну в ОПОШ.
  • Документ
    Особливості проектування структури змішаних курсів в університетах США
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Боднар Тетяна; Bodnar Tetiana
    У статті висвітлено позиції американських педагогів, які стверджують, що результати навчання за змішаною формою кращі за результати очного навчання, оскільки структура змішаних курсів має свою специфіку, яка відрізняється обсягом навчального матеріалу, методами і технологіями викладання, конструювання навчального матеріалу; застосуванням інформаційних технологій тощо. Виявлено критерії, закладені у забезпечення якості організації змішаного навчання в університетах США. Показано, що в американській освітній практиці проектування структури змішаного курсу залежить від розроблених в університетах вимог. Установлено, що поєднання офлайн та онлайн-середовищ у змішаному навчанні створює унікальні можливості і виклики у розробленні змішаних курсів, а розроблення змісту та методики навчання змішаного курсу залежить від поєднання синхронного та асинхронного стилів навчання. Описано складові проєкту, та наведено конкретні приклади.
  • Документ
    Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Шевченко Володимир Миколайович; Shevchenko Volodymyr Mykolaiovych
    У статті автор розглядає важливе питання для сучасної освіти в Україні – включення дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивне середовище. Включення дітей з особливими потребами в інклюзивне середовище полягає у створенні психологічно‐педагогічних умов для навчання та спілкування, взаємодії такої дитини. Автор статті зазначає, що повноцінне виховання дітей з особливими потребами не може відбуватися окремо від сім’ї. Тому сім’я є досить важливим і значимим компонентом для соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами. Саме їй належить найголовніша та найвідповідальніша роль у цьому процесі, фахівці ж мають допомагати та підтримувати такі родини.
  • Документ
    Сенсомоторний розвиток як предмет уваги логопеда
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Мороз Людмила Василівна; Moroz Liudmyla Vasylivna; Стахова Лариса Львівна; Stakhova Larysa Lvivna; Зелінська-Любченко Катерина Олександрівна; Zelinska-Liubchenko Kateryna Oleksandrivna
    На підставі вивчення наукової літератури, інформаційних джерел та зіставлення різних поглядів щодо проблеми дослідження, проаналізовано та конкретизовано поняття «сенсомотрний розвиток», а також обґрунтовано його роль та місце в логопедичному процесі. Доведено, що сенсомоторний розвиток є важливим етапом у формуванні вмінь та навичок дитини, а його компоненти (сприйняття сенсорної інформації, схема тіла, рівновага, рефлекторна зрілість, орієнтація за сторонами тіла, моторне планування) виступають основою для соціальних і ментальних функцій мозку. Акцентовано, що сенсомоторний розвиток є базовим для формування навичок перцептивно-моторного рівня, на якому й проявляються основні порушення, що входять в зону професійної відповідальності логопеда.
  • Документ
    Комплексне застосування точкового і логопедичного масажу для корекції мовленнєвих розладів
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Кравченко Анатолій Іванович; Kravchenko Anatolii Ivanovych; Кравченко Ірина Вікторівна; Kravchenko Iryna Viktorivna
    Розглянуто різновиди масажу, наголошено на лікувальному як найдавнішому різновиді, який є дієвим засобом активної функціональної терапії. З’ясовано сутність різнобічного впливу масажу на організм людини. Наголошено на ефективності поєднання точкового й логопедичного масажу на шляху подолання мовленнєвих розладів. Висвітлено особливості постановочних і масажних зондів.
  • Документ
    Pedagogical Conditions for Future Piano Teachers’ Methodological Competence Formation in the Process of Ensemble Music-Making
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) He Ying; Хе Їн
    The article actualizes the problem of forming methodological competence of future piano teachers for teaching ensemble music-making. The article identifies contradictions that arose as a result of the fact that ensemble music-making is becoming an increasingly popular form of performing arts among children and youth, and purposeful methodological training before its teaching is not taken into account in educational and professional programs. Pedagogical conditions are presented, which are implemented in four stages: setting-motivational, artistic-experiential, performingcommunicative, methodological-inventive. Pedagogical conditions are substantiated for each stage and basic organizational forms and methods are proposed.
  • Документ
    Музично-естетична культура школярів: теоретичні аспекти
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Ткаченко Ірина Олександрівна; Tkachenko Iryna Oleksandrivna; Лу Шуо; Lu Shuo
    Стаття присвячена окресленню теоретичних аспектів музично-естетичної культури школярів. На основі застосування широкого спектру методів наукового дослідження (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація) представлено музично-естетичну культуру школярів як соціально-художній досвід особистості, що зумовлює задоволення високих духовних потреб і формується передусім під безпосереднім впливом музики. Доведено, що музично-естетична культура школярів впливає на естетичний смак, який проявляється завдяки задоволенню та духовної насолоди. Висвітлено провідні принципи музично-естетичної культури школярів.
  • Документ
    Проблеми формування сценічно‐виконавської культури учнів мистецьких шкіл у процесі навчання гри на фортепіано
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Соколова Ганна Миколаївна; Sokolova Hanna Mykolaivna; Лобова Ольга Володимирівна; Lobova Olha Volodymyrivna
    У статті досліджуються теоретичні данні, які узагальнюють проблеми формування сценічно‐виконавської культури у учнів дитячих музичних шкіл. Визначено сучасні тенденції даної актуальної проблеми. Розглянуті підходи та методи, які застосовуються в процесі формування сценічно‐виконавської культури. Виявлено, що думки науковців з приводу розуміння процесу формування сценічно‐виконавської культури зазнали трансформацій та змін, та, не дивлячись на розбіжності в минулому, мають спільні положення та явища сьогодні. Розглянуті сучасні дослідження з цієї теми.
  • Документ
    Формування індивідуального стилю діяльності викладача сфери обслуговування у процесі професійної підготовки
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Саф’ян Карина; Saf’ian Karyna; Цись Олег; Tsys Oleh; Серьогіна Ірина; Serohina Iryna
    У статті розглянуто питання формування індивідуального стилю діяльності викладача сфери обслуговування у процесі професійної підготовки. Стрімкі зміни у соціальній, економічній, освітній політиці, потребують модернізації й оптимізації системи професійної підготовки педагогічних кадрів, наближення стандартів української освіти до європейських. Формування індивідуального стилю діяльності є важливим завданням професійної освіти, оскільки воно тісно пов’язане з розвитком професійних здібностей, комунікативних вмінь, іміджем. Визначено поняття «індивідуальний стиль», «викладач сфери обслуговування». Показано впровадження в освітній процес педагогічного університету інтерактивних технологій, що сприяють формуванню індивідуального стилю викладача сфери обслуговування. Індивідуальний стиль діяльності розглядається як інтегральна система, що включає в себе: засоби, прийоми, навички, методи, способи виконання тієї чи іншої діяльності.
  • Документ
    Cтруктурна модель формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Рабецька Надія; Rabetska Nadiia
    У статті розкрито дієвість реалізації розробленої моделі з метою формування комунікативної компетентності студентів, що передбачала поетапну підготовку майбутніх фахівців соціономічної сфери шляхом експериментальної методики з упровадженням в експериментальній групі визначених педагогічних умов. Для досягнення поставленої мети організація освітнього процесу зі студентами-майбутніми фахівцями соціономічної сфери в експериментальній групі передбачала: усвідомлення майбутніми фахівцями варіативності комунікативної взаємодії в соціальній сфері на лекційних заняттях спецкурсу «Основи формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери» і таких навчальних дисциплін, як «Вступ до спеціальності», «Психологія», «Педагогіка», «Культурологія», «Українська мова (за професійним спрямуванням)», які проводились у форматі полілогу; поглиблення отриманих теоретичних знань на практичних заняттях, у позааудиторній роботі, під час самостійної творчої роботи студентів; практичне відпрацювання набутих умінь шляхом залучення студентів до розроблення комунікативних моделей поведінки в соціальній сфері, організації міжособистісної комунікативної взаємодії, рольових і ділових ігор на практичних заняттях, тренінгів комунікативної взаємодії й емоційної саморегуляції, вирішення педагогічних задач, розв’язання конфліктних ситуацій, виконання творчих завдань під час позааудиторної роботи; надання педагогічної підтримки в процесі становлення майбутніх фахівців соціономічної сфери як суб’єктів професійної комунікації; відпрацювання набутих знань, умінь і навичок під час проходження навчально-ознайомлювальної практики. Презентовано сутність експериментальної методики формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери на різних етапах.
  • Документ
    Розвиток приватної вищої освіти: досвід Китаю
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Пшенична Любов Василівна; Pshenychna Liubov Vasylivna; Корж-Усенко Лариса Вікторівна; Korzh-Usenko Larysa Viktorivna; Сидоренко Олена Леонідівна; Sydorenko Olena Leonidivna
    У статті представлено історико‐педагогічний аспект та розкрито сучасний стан розвитку вищої приватної освіти в Китаї. На підставі використання сучасних наукових методів, що застосовуються в історико‐педагогічних дослідженнях, висвітлено актуальність та витоки досліджуваного феномену; з’ясовано ступінь розробленості в сучасній науковій літературі; схарактеризовано особливості становлення та розвитку приватної вищої освіти в Китаї в різні історичні періоди. На основі екстраполяції позитивного китайського досвіду розроблено рекомендації,спрямовані на оптимізацію діяльності приватних вищих освітніх закладів вумовах реформування системи вищої освіти в Україні (на державному, місцевому та інституційному рівнях).