Научно-исследовательский аспект педагогического рассказа о музыкальном произведении в контексте учебной деятельности будущих учителей музыки

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Статтю присвячено характеристиці науково-дослідницької компоненти навчальної діяльності студентів музично-педагогічних спеціальностей у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. Проаналізовано низку робіт про специфіку науково-дослідницької діяльності студентів педагогічних вишів на сучасному етапі з метою виявлення ступеня вивченості питання. Узагальнено різні форми розвитку у студентів дослідницьких компетенцій, запропоновані вченимипрактиками. Охарактеризовано наукові дослідження в галузі музикознавства та музичної педагогіки, присвячені проблемам інтерпретації твору музичного мистецтва в контексті герменевтики.
The article is devoted to the description of the research component of the educational activity of students of music-pedagogical specialties in the process of studying musical and theoretical disciplines. A number of works on the specifics of research activities of students of the pedagogical universities at the present stage have been analyzed with the aim of revealing the degree of study of the issue. Various forms of development of students’ research competences, proposed by practical scientists, are summarized. Typical forms are review, essay-reflection, a scientific report, course and final qualification work. The studies in the field of musicology and musical pedagogy, devoted to the problems of interpretation of the work of musical art in the context of hermeneutics, are characterized. The hermeneutical approach is recognized as relevant and promising for pedagogical science and practice. It was proposed and justified to include I. P. Marchenko in the development of the skills of verbal interpretation of the musical work in the special methodological literature for the music teacher. The content and functional purpose of the main components of the author’s methodology are revealed (training and practical exercises, “Dictionary of the Interpreter of Music”, pedagogical story). The practice of referring to the described method at Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 2017. – Вип. 2 (10) 115 musical and theoretical disciplines (“Theoretical Foundations of Music” and “Fundamentals of Music Literacy”) is explained. The practical importance of mastering the technique of verbal interpretation of a musical work for the development of students’ research competencies in the context of academic activity at the university is proved.
Опис
Ключові слова
науково-дослідний, педагогічний розповідь, музичний твір, вербальна інтерпретація, методика, research, pedagogical story, musical work, verbal interpretation, methodology
Бібліографічний опис
Бычкова, Н. В. Научно-исследовательский аспект педагогического рассказа о музыкальном произведении в контексте учебной деятельности будущих учителей музыки [Текст] / Н. В. Бычкова, Т. И. Карнаухова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 106–115.