Формування креативності майбутнього вчителя музики засобами триз-технологій

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті обґрунтовано методи триз-технологій, що використовуються з метою розвитку креативності майбутнього вчителя музики (уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, інтегрувати й синтезувати інформацію, аналізувати ситуації, передбачати наслідки, застосовувати нові ідеї та методи вирішення задач на практиці). Також наведено дидактичні принципи й механізми реалізації методів вказаної інноваційної технології.
Creative abilities are a whole set of psychological qualities in which one can distinguish: acquisition of knowledge, application of knowledge, transformation of knowledge, as well as preservation of knowledge. Ability to use knowledge means the ability to solve problems based on the knowledge available. Learning characterizes the system of acquiring knowledge, and creativity is the process of transforming knowledge. Creativity is the creative abilities of an individual characterized by the willingness to produce fundamentally new ideas and are part of the structure of talent as an independent factor. It covers a certain set of mental and personal qualities that are necessary for the development of creativity. One of the innovative methods aimed at the development of personal creativity, in our view, is TRIZ-method which is the Russian acronym for the “Theory of Inventive Problem Solving”. It includes the following mechanisms: transformation of the problem into the image of the future decision, suppression of psychological inertia, and information fund-concentrated experience in problem solving. The didactic principles of TRIZ technologies are as follows: the principle of freedom of choice, the principle of openness, the principle of feedback, the principle of activity, the principle of ideality. The methods used in TRIZ technology, develop such cognitive and creative abilities of students as the ability to establish cause-effect relationships, draw conclusions, integrate and synthesize information, analyze the situation, provide consequences, build hypotheses, apply new ideas and methods of solving problems in practice; the ability to express original ideas.
Опис
Ключові слова
триз-технологія, креативність, творчі здібності, учитель музики, практико-орієнтована діяльність, triz-technology, creativity, creative abilities, music teacher, practice-oriented activity
Бібліографічний опис
Жень Сінь Ян Формування креативності майбутнього вчителя музики засобами триз-технологій [Текст] / Жень Сінь Ян // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 1 (9). – С. 123–128.