Особливості інтегративного навчання здоров’язбереження у системі фізичного виховання вищої школи

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті обґрунтовано необхідність інтегративного підходу в системі фізичного виховання вищої школи для оптимізації навчання здоров’язбереження. Виявлено особливості інтегративних процесів у фізичному вихованні студентів і здійснено характеристику змісту дисциплін, що стали основою для створення здоров’язбережувального навчального курсу. Розкрито інтегративну, міждисциплінарну сутність навчального курсу «Основи здоров’язбереження», зміст і сутність міждисциплінарних зв’язків у системі фізкультурно-оздоровчої освіти студентів вищих навчальних закладів. Обґрунтовано необхідність створення й використання міждисциплінарної інтегративної технології здоров’язбережувального навчання.
In the article the need for an integrative approach in the system of higher school physical education to optimize learning of health preserving is grounded. The features of integrative processes in students’ physical education are founded. The characteristics of the content of the subjects that has become the basis for the creation of the health preserving training course are analyzed. The integrative and interdisciplinary nature of the course «Fundamentals of health preserving training» is exposed. The article explores the meaning and essence of maintenance of interdisciplinary connections in the system of the physical training and health-improving education of the students of higher educational establishments. The necessity of creating and using the interdisciplinary integrative technology of the health-preserving education is grounded. The content of this technology is solved and outlines the perspectives for its use. This paper substantiates the necessity of educational orientation process of a student’s health-preserving learning in higher education. The peculiarities of the educational direction pedagogy of a student’s health-preserving learning is analyzed. Mutual relationships between mental and physical aspects as universal basic integrity of the body during a student’s health-preserving learning are defined. Innovative trends of total physical and health education students’ essence of health-preserving learning process based on fundamentalization are singled out. In the article the features of forming of fundamental amateurish students’ athletic health improvement education are exposed. The author’s pedagogical health-preserving technology of students’ training is developed and implemented in the process of physical training education. The effectiveness of its usage in the various professional directions of high institutions is proved. The article explores the meaning and essence of the innovative methodical system of the health-preserving education of the students, created on the principles of fundamentalization of the physical training and health-improving education. The content of the forms, methods and means of physical culture and the mechanisms of their use are solved.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, інтеграційні процеси, студенти вищих навчальних закладів, здоров’язбережувальне навчання, physical education, integrative processes, students of higher educational establishments, health preserving training
Бібліографічний опис
Завидівська, Н. Особливості інтегративного навчання здоров’язбереження у системі фізичного виховання вищої школи [Текст] / Н. Завидівська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 196–207.