Процес забезпечення якості у вітчизняній системі вищої освіти: рекомендації щодо подальшого впровадження

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Висвітлено характерні особливості розвитку суспільства XXI століття; показано роль інтеграційних процесів в освіті; окреслено відмінні риси навчального процесу в умовах створення Європейського простору вищої освіти; встановлено одне із пріоритетних завдань вітчизняної системи вищої освіти та з’ясовано основні завдання вищих навчальних закладів в умовах інтеграції; підкреслено найбільше досягнення Болонського процесу; визначено проблеми та найактуальніші напрями подальшої модернізації вітчизняної системи вищої освіти; схарактеризовано основні рекомендації щодо забезпечення якості вищої освіти на національному, регіональному та інституційному рівнях.
Such characteristic features of society development in XXI century as scale of the reforms and changes in all its spheres have been found out in the article; impact of the integration processes in sphere of education on the increasing of academic mobility, forming of standards and recommendations, unification of curriculum, consolidation of joint efforts in all-European approaches to the training of specialist have been shown; distinctive features of the educational process in the formation of the European Higher Education Area have been lined out; national higher education system priorities have been determined and main tasks of higher education institutions under integration conditions have been defined; the greatest achievement of the Bologna process has been shown; issues and directions for further modernization of the national higher education system have been identified; basic guidelines of higher education quality assurance at national, regional and institutional levels have been characterized. At the national level the main of them are: increasing of government financing, consecutive national policy in quality assurance of higher education, consolidation of joint efforts as for competitive higher education, organization and conducting of annual forums in quality assurance, encouragement of higher educational establishments to join international networks and association, assistance and introduction of E-learning development, improvement of national education attractiveness, forming of national agencies in quality assurance of higher education, extension of European cooperation in quality assurance. At the regional level they are: forming of regional networks and association in quality assurance of higher education, encouragement of regional forums and conferences in quality assurance, regular monitoring of best practices in quality assurance. At the institutional level the most important guidelines are: forming of university policy and determining of quality assurance procedures, choice of proper priorities in teaching and scientific researches, search of most effective forms and methods of work with young people, monitoring and periodic examination of program contents, involvement students to the process of higher education quality assurance, directions of accessibility to information, intensification of legislative orientation of higher educational establishments on the determination of problems in quality assurance of specialist training.
Опис
Ключові слова
вища освіта, забезпечення якості вищої освіти, Болонський процес, Європейський простір вищої освіти, вищий навчальний заклад, національний рівень, регіональний рівень, інституційний рівень, higher education, quality assurance of higher education, Bologna Process, European Higher Education Area, higher educational establishment, national level, regional level, institutional level
Бібліографічний опис
Білокопитов, В. І. Процес забезпечення якості у вітчизняній системі вищої освіти: рекомендації щодо подальшого впровадження [Текст] / В. І. Білокопитов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 172–179.