Сучасні інформаційні технології у практиці навчання вищої школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті подано аналіз основних переваг та недоліків сучасної тенденції розвитку освіти – використання інформаційних технологій у практиці навчання вищої школи. Доведено, що під час проектування змісту навчання важливо визначити оптимальне поєднання аудиторних занять із діяльністю студента, що передбачає використання комп’ютера. Це дозволить уникнути найбільшого недоліку комп’ютеризації навчання – індивідуалізації. Також наведено результати анкетування студентів, проведеного з метою з’ясування їх зацікавленості у використанні під час навчального процесу комп’ютерних технологій і навчання в системі он-лайн.
The analysis of the main advantages and disadvantages of a current trend of development of education is presented in the article – use of information technologies in practice of training of the higher school. It is proved that in the course of design of the training content it is important to define an optimum ratio of classroom occupations with activity of the student which provides computer use. It will allow bypassing the biggest lack of a computerization of training – individualization. Also, the results of students’ survey are given that was conducted to determine the interest of students to the use of computer technology and training online during the education process. It was found out that since the «live» group dialogue communication involves subject – subject interaction (teacher – student or student – student) during the search of the correct answer, a priori obvious is that the individualization in the process of computerization of education can not properly form an independent scientific systemic thinking of students. Therefore, to achieve the goal of teaching – the formation of a certain system of knowledge, skills and outlook, individualization of education should be combined harmoniously with group classroom sessions that had been historically formed in the system of higher education (lectures, laboratory and practical classes). In other words if the goal of teaching is formation of a harmoniously developed personality and a high level of professional competence of future specialists the teacher shouldn’t be fully guided only by the use of computer-based learning technologies. Loss of social contacts, active and creative communication dialogue is a threat in the formation of a high level of professional competence of students in the form of self-formulation of thoughts, scientific thinking, and lack of verbal communication. It is concluded in the article that the use of information technologies is a unique modern trend of considerable help in the implementation of the main didactic principle of visibility. In this sense, the computer is strong and effective learning tool, but a complete replacement of the teacher, the classroom on a virtual study of the subject by a computer, a variety of computer technologies can give high results and quality of knowledge in the process of formation of high level of professional competence of future specialists.
Опис
Ключові слова
комп’ютеризація навчання, індивідуалізація навчання, навчально-виховний процес, викладач – студент, системне мислення, спілкування, сучасні інформаційні технології, анкетування, training computerization, training individualization, education process, teacher – student, systemic thinking, communication, modern information technologies, survey
Бібліографічний опис
Мітрясова, О. П. Сучасні інформаційні технології у практиці навчання вищої школи [Текст] / О. П. Мітрясова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 375–383.