Теоретичне обґрунтування формування активної позиції вчителя мистецтва відносно власного голосового здоров’я

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті актуалізовано проблему підвищення голосової активності професіоналів голосу та виникаючих у зв’язку з цим проблем з голосовим апаратом. Наголошено, що серед професіоналів голосу вчителі мистецтва займають особливе місце. Визначено, що основною проблемою зміцнення та збереження власного голосового здоров’я майбутнього вчителя мистецтва є проблема відсутності ціннісного особистісного відношення до власного голосу. Проаналізовано основні зарубіжні наукові концепції щодо формування активної позиції особистості відносно власного здоров’я. Розглянуто можливість використання запропонованих моделей у навчально-виховному процесі вокальної підготовки вчителя мистецтва.
The paper describes the problem of increasing the voice activity of the voice professionals and arising problems with voice apparatus. It is noted that among the voice professionals art teachers occupy a special place. It is determined that the main problem of strengthening and maintaining own voice health of future art teacher is the problem of the lack of value personal relationships to the own voice. It is stated that in the basis of modeling the process of formation of the active relationship of the individual to his own voice health are cognitive models of investigating the predictors and precursors of healthy behavior. The main foreign theories of the formation of an active position of the individual on his own health are analyzed. Coping strategies (situational coping, information coping, coping assessment) and the corresponding vectors of concrete actions are considered. Phased process of change and the need for intermediate results, discreteness and non-linearity of the investigated process and its uneven prolongation and vector nature are noted. Criteria of the completion of one phase and move to the second are the positive balance of decisions, increased self-effectiveness and active position in avoiding situational factors. The possibility of the use of the offered models in the educational process of art teacher vocal training is revealed. It is emphasized that cognitive model shows schematically a generalized thought process of personality’s subjective individual expectation of the useful result. Subjective coloring of this objective process of the expectation of the end-result is possible only if there is an objective predictor (or objective predictors). Cognitive models describe the behavior of a person as a result of information processing in the brain of the various external influences and internal representations, that deepen individual cognitions. With the purpose of improvement of art teachers’ vocal training in the system of continuous artistic and pedagogical education the author considers necessary to enter in the educational process the psychological-pedagogical model of faith in own voice health, the components of which are: own awareness of the possibility of own voice disease, personal forecast of the consequences for the further professional development, taking into account possible difficulties on the way of restoration voice health, private credibility in the possibilities of overcoming the obstacles on the path to a stable effective functioning of one's own voice apparatus.
Опис
Ключові слова
професіонали голосу, учитель мистецтва, голосове здоров’я, когнітивна модель, адаптивний копінг, voice professionals, art teacher, voice health, cognitive model, adaptive coping
Бібліографічний опис
Маруфенко, О. В. Теоретичне обґрунтування формування активної позиції вчителя мистецтва відносно власного голосового здоров’я [Текст] / О. В. Маруфенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 102–111.