Шляхи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з фізичної культури (на прикладі гімнастики)

Анотація
Головною проблемою в розв’язанні завдань підвищення ефективності навчання та якості підготовки майбутніх фахівців є проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів з опорою на розвиток пізнавальної активності, інтересу, самостійності. Особливе значення у вирішенні проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів є пошук ефективних засобів і подальше вдосконалення методів і прийомів навчання. У статті розкрито деякі шляхи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів на практичних заняттях із гімнастики.
The main problem in solution of increasing the efficiency and quality of training of future specialists is the problem of activation of students' educational-cognitive activity with the support on the development of cognitive activity, interest and self-dependency. An interest is a strong factor which stimulates activity. It is characterized by positive emotion, by presence of cognitive side of this emotion and by expression of activity’s motive. One of the reasons for loss of this interest is unfitness of the majority of traditional methods of teaching. It encourages professionals to seek new approaches to enhance students’ cognitive activity at physical training classes. The problem encourages the teachers to organize the training process so that first of all to achieve positive motivation to the study of the subject, to generate in students the ability to acquire knowledge independently. The success of the learning process, the efficiency of using different methods and forms of education are largely dependent on the appropriate choice of teaching means. Under the system of teaching means is meant a set of objects and actions, required for the realization of goals of the educational process in the didactic cycle. The article presents various means of Physical Education which could be widely used by the teachers to enhance students’ educational-cognitive activity. Means of teaching are all the elements of the learning environment which are deliberately used by the teacher to achieve a purposeful learning process and a fruitful interaction with students. Special value in the decision of the problem of activation of students’ educational-cognitive activity is the search of effective means and further perfection of methods and receptions of studies. Their introduction will allow to improve considerably students’ level of professional skills. One of the conditions in the formation of pedagogical skills of a teacher of Physical Education is the ability to possess knowledge in the subject of «Theory and methods of teaching gymnastics». The article deals with some ways of activation of students' educational-cognitive activity at practical classes in gymnastics.
Опис
Ключові слова
активізація, пізнавальна діяльність, студенти, гімнастика, самостійність, методи навчання, activation, cognitive activity, students, gymnastics, self-dependency, methods of studies, educational-cognitive activity
Бібліографічний опис
Козубенко, Н. Г. Шляхи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з фізичної культури (на прикладі гімнастики) [Текст] / Н. Г. Козубенко, С. В. Гвоздецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 266–272.