Роль і місце педагогічної практики в професійному становленні майбутнього вчителя-філолога

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкривається питання професійного становлення майбутнього вчителя-словесника під час педагогічної практики з української мови. Розглянуто суть педагогічної практики, проаналізовано її функції, окреслено завдання. Автор доводить, що розкриття відповідних професійних і особистісних якостей є показником успішного професійного становлення та самореалізації особистості. Мова йде про такі якості, як позитивна мотивація до виконуваної діяльності, професійна майстерність, творча активність, діалогічна творча взаємодія суб’єктів навчального процесу тощо. Узагальнено рекомендації щодо поліпшення професійної та методичної підготовки, висловлені майбутніми вчителями-філологами.
The article deals with the question of the future professional development of philologist during teaching practice. Practice serves as a joining link between theoretical training of future teachers and their independent practical work directly in schools, creates conditions for the enrichment of life experience, expands social contacts. Performing the following functions: adaptive, educational, developmental, diagnostic, etc., practice provides students with an opportunity to test their theoretical knowledge of the psychological, pedagogical and professional disciplines, consolidates acquired skills and transfers them into automated skills, identifies their skills regarding professional competence. The author proves that disclosure of relevant professional and personal qualities is a characteristic of individual self-development, professional self-expression and self-identity. The matter is about such qualities as positive motivation towards their work, professional skills, creative activity, creative dialogic interaction of subjects of the learning process. It was founded that during the period of Ukrainian languages teaching practice the process of professional development of future teachers significantly improves, their theoretical knowledge becomes deeper, psychological and pedagogical skills and professional abilities are formed and improved. The recommendations for improving vocational and methological training expressed by the future teachers of philology was generalized.
Опис
Ключові слова
педагогічна практика з української мови, учитель-філолог, професійне становлення, творча самореалізація, якості особистості, методична підготовка, Ukrainian language teaching practice, teacher of philology, professional development, creative self-realization, humanity, methodical preparation
Бібліографічний опис
Громова, Н. В. Роль і місце педагогічної практики в професійному становленні майбутнього вчителя-філолога [Текст] / Н. В. Громова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 213–221.