Сучасний урок у системі навчальної діяльності молодшого школяра

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проведено теоретичний аналіз поняття «урок», визначені особливості сучасних уроків; виявлено умови, що впливають на якість уроку; досліджено класифікації уроків; виявлено особливості нестандартних і нетрадиційних уроків; описано характеристики, закономірності, об’єктивні передумови запровадження інтегрованих уроків у початковій школі; виділені напрями модернізації класно-урочної системи початкової школи, які стали наслідком запровадження особистісно зорієнтованого та компетентнісного підходів у початковій ланці освіти.
The aim of the study is to summarize the theoretical research on lesson form organization of studies and systematize the features of a modern lesson in primary school. The need to develop this goal is caused that were introduced in the state stsndard of elementary education. The analysis of pedagogical literature have shown that untraditional lesson is a conventional term that indicates a change of a typical methodical structure in the lesson through the use of new methods or their modifications, learning activities of students by the unusual scheme (collective, group, individual), the use of new technology. Non-traditional, non-standard lesson is also linked to changes in the position of a teacher in the classroom. He appears, mostly, as the organizer of teaching and learning activities of students, not as a source of knowledge. One variety of untraditional lesson is an integrated lesson. We have found that for integrated lessons in primary education the objective prerequisites are: 1) one teacher leads several subjects, 2) by age-related characteristics of the cognitive development of junior pupils tend to holistic perception of the world, 3) the content of curricula laid down conditions for interdisciplinary ties, 4) the formation of key competencies is based on the integration of content and procedural components of learning activities. The study reveals the following trends in the modernization of a lesson system in primary school: 1) changing the nature of interaction between the participants of the educational process that involves the teacher as a facilitator; 2) the introduction of interactive learning methods, which are based on communication as a two-way process in which the student-teacher or student-student exchange ideas, information; 3) implementation of child-oriented learning technologies whose aims are to determine each student's life experiences, level of intelligence, cognitive abilities, in forming positive motivation of students to cognitive functions, the need for self-knowledge, self-realization and self-improvement; 4) the focus of the educational process in the formation and development of key and subject person’s competencies; 5) implementation in teaching information and communication technologies; 6) implementation of complex procedures, monitoring, evaluation and correction of the educational process.
Опис
Ключові слова
урок, класифікація уроків, початкова школа, нетрадиційний урок, нестандартний урок, інтегрований урок, дидактична структура уроку, якість уроку, modern lesson, classification of lessons, primary school, nontraditional lesson, nonstandard lesson, integrated lesson, didactic structure of a lesson, quality of the lesson
Бібліографічний опис
Романова, І. А. Сучасний урок у системі навчальної діяльності молодшого школяра [Текст] / І. А. Романова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 177–187.