Сутністна характеристика навчально-методичного забезпечення шкільного предмету (на прикладі географії)

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена питанням конструювання та використання навчально-методичного забезпечення шкільного предмету на прикладі географії. Розглянуто особливості змісту та сферу застосування терміну «навчально-методичне забезпечення», виявлено підходи до складу його компонентів. Сформульовано визначення терміну «навчально-методичне забезпечення». Запропоновано структуру навчально-методичного забезпечення на прикладі шкільної географії, обґрунтовано утворення його компонентами продуктивного інформаційного середовища.
The article is devoted to questions of designing and use of educational and methodological providing of the school subject on the example of geography. The features of the contents and the application sphere of the term «educational and methodological providing» are considered, approaches to the structure of its components are found out. The definition of the term «educational and methodological providing» on the example of school geography is formulated. The structure of educational and methodological providing as a part of two blocks is offered: the first block – is invariable (internal, difficult) which includes three groups of means (programmatically standard, educational and methodological); the second – is variable (external, easy) which includes special means of support. The formation of educational and methodological providing of the productive information environment by components which provide educational activity of all the participants, carrying out educational, educative and developing functions is grounded. It is found out that as a result of integration into the universal information space the educational and methodological providing receives opportunities to self-development. Its parameters become adequate to parameters of the open information environment: variety of sources, pluralism of the contents, creative approach of use. Thus the value of information selection, proceeding from its compliance to the put tasks, reliability, existence of necessary functions, possibility of effective use in a concrete educational situation increases. It is stated that on the one hand educational and methodological providing is a necessary condition of educational process implementation in unity of its purposes, contents, methods and organizational forms, and on the other hand it forms the basis for self-development for the purpose of conscious mastering by pupils the studied material, their personal development, and also professional growth of the teacher. Transformation of educational and methodological providing consists of inter-structural changes and the output into the world information space. The variety of study means of the second block causes redundancy of information which provides variability of the teacher’s and pupils’ educational trajectory by the way of differentiation and individualization of the study process.
Опис
Ключові слова
навчально-методичне забезпечення, навчально-методичний комплект, компоненти, засоби навчання, інформаційне середовище, шкільний предмет, географія, вчитель, учні, educational and methodological providing, educational and methodological set, components, tutorials, information environment, school subject, geography, teacher, pupils
Бібліографічний опис
Стадник, О. Г. Сутністна характеристика навчально-методичного забезпечення шкільного предмету (на прикладі географії) [Текст] / О. Г. Стадник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 361–368.