Психолого-педагогічні особливості навчання вищої математики студентів-іноземців

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкриваються психолого-педагогічні особливості навчання вищої математики іноземних студентів. Визначено основні методи та форми роботи для підвищення ефективності навчального процесу, до яких належать: підготовча робота до вивчення курсу, узагальнення й систематизація навчального матеріалу, використання опорних конспектів і термінологічних словників, особливі вимоги до змісту та темпу мовлення викладача, індивідуальні та групові форми роботи на практичних заняттях.
The article describes the psychological and pedagogical peculiarities of teaching higher mathematics to foreign students. The basic methods and forms of work to improve the efficiency of the educational process are identified. These include: preparatory work for learning course, generalization and systematization of educational material, the use of reference abstracts and terminological dictionaries, specific requirements for the content and pace of teacher’s speech, individual and group forms of work at practical exercises. An important factor in foreign students’ training is the maximum use of visual material. We believe that the application of methods of individual and group learning can enhance educational and cognitive activity of students. There are also special requirements to the language: it should be clear, slow and concise. For practical lessons, it is advisable to prepare schemes of solving the basic (standard) tasks. This is the sequence of steps (algorithms) that lead to the result. Learning to solve typical tasks, the student can move on to more complex tasks, i.e. higher levels of learning. Solving tasks takes place with elements of the teacher’s assistance, mutual aid and interpersonal communication. Just interpersonal communication may, in some degree, fill in the gaps in the knowledge of language. If the individual elements of the explanation are not clear because of the language barrier, the student may appeal to the classmate and get his comments in clear language. For the current and final control the most appropriate is the use of tests. These forms of the tests are usual and well-known to foreign students and, very importantly, do not require independent verbal formulations of the answer. However, it is not necessary to abandon completely oral questioning. Oral responses are necessary for the development of speech culture, creating conversations and discussions. Taking into account considered psychological-pedagogical peculiarities, undoubtedly, will have a positive impact on the course of higher mathematics for the foreign students. In terms of further research is the development of new and of existing manuals and other didactic materials in higher mathematics for international students, development of methodological recommendations on the level of differentiation and individualization of instruction.
Опис
Ключові слова
іноземні студенти, вища математика, психолого-педагогічні особливості, опорний конспект, термінологічний словник, foreign students, higher mathematics, psychological peculiarities, pedagogical peculiarities, supporting abstracts, terminological dictionary
Бібліографічний опис
Грицик, Т. А. Психолого-педагогічні особливості навчання вищої математики студентів-іноземців [Текст] / Т. А. Грицик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 235–245.