Реалізація особистісно-діяльнісного підходу в навчанні аудіювання іноземних студентів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено актуальній науково-методичній проблемі організації навчання аудіювання іноземних студентів. У статті здійснено аналіз наукових досліджень навчання аудіювання як виду мовленнєвої діяльності, визначено основні труднощі, з якими зустрічається іноземний студент під час аудіювання лекції зі спеціальності, розглянуто сучасні погляди на особистісно-діяльнісні засади мовної підготовки. Автор визначає шляхи оптимізації мовної підготовки в узгодженні пізнавального стилю студента та навчального стилю викладача, в побудові навчання аудіювання з урахуванням не тільки його діяльнісної структури та психологічних механізмів, але й рівнів формування вмінь аудіювання.
The article is dedicated to the scientific and methodological problem of organization of teaching listening to foreign students. The article analyzes the scientific research of teaching listening as a type of speech activity, the main difficulties in listening lectures on specialty are determined. After analyzing the modern views on personality-active bases of training, the author concludes that harmonization of student’s cognitive style and teacher’s training style in the educational process is absolutely necessary. In particular, teacher’s task is seen in the study of student’s individual methods of learning; communicative, learning and metacognitive strategies. Relying on the results of psychological and educational research of the activity, the author characterizes phases of listening and highlights their features. The article analyzes the psychological mechanisms that ensure success of this type of speech activity. In particular, such mechanisms significantly affecting the effectiveness of listening are singled out: probabilistic forecasting, short-term and long-term memory, concepts identifying mechanism, speech stream segmentation, breeding and adaptation. The author suggests to consider three levels of teaching listening in the educational process: the level of perceptual base formation, development of listening as a type of speech activity, the mastery of oral communication. Perceptual base mastering represents forming of articulation skills and speech hearing, development of sound/ word/ phrase perception mechanisms. Formation of general listening skills should enable students to communicate in a foreign language. At the stage of real communication the following abilities are developed: to participate in communication as an auditor, to determine the communicative purpose of the speaker. Listening levels are interdependent and form a hierarchical system. According to the author, the selection of listening phases and levels can become the activity basis for building an effective method of teaching listening to foreign students.
Опис
Ключові слова
аудіювання, діяльнісна структура, ієрархія аудитивних умінь, мовленнєва діяльність, особистісно-діяльнісний підхід, пізнавальні стратегії, психологічні механізми, труднощі навчання аудіювання, listening, activity structure, listening skills hierarchy, speech activity, personality-active approach, cognitive strategies, psychological mechanisms, difficulties in teaching listening
Бібліографічний опис
Ушакова, Н. В. Реалізація особистісно-діяльнісного підходу в навчанні аудіювання іноземних студентів [Текст] / Н. В. Ушакова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 305–314.