Козацька педагогіка: досвід, реалії, перспективи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкриваються історичні аспекти та потенціал козацької педагогіки як засіб актуалізації прогресивних освітніх традицій і стимулу для пожвавлення подальших пошуків у галузі педагогічної теорії та практики; висвітлюється досвід діяльності класу козачат у Сумському ЗНЗ № 25; пропонується комплекс заходів, спрямований на оптимізацію реалізації ідей і досвіду козацької педагогіки в умовах сьогодення, на утвердження в середовищі дітей і молоді козацьких ідеалів і цінностей, піднесення духовності, культивування історичної пам’яті, особистої гідності й національної свідомості.
The article deals with the potential of Cossack pedagogy as a means of progressive educational tradition. It is proved that nowadays Cossack education can be a source of ideas and experience to create a new generation of Ukrainians who are physically and spiritually strong. Cossack education cultivates the ideal of a Cossack the knight, a brave, victorious warrior and a highly educated intellectual, as well as a caring owner and a generous philanthropist, a zealous Christian and a man with a keen sense of personal and national dignity. In the testimonies of the foreigners during the 17th–18th centuries it is stated that Ukrainians are «civilized and educated». The Cossacks’ striving for independence, a wish to protect their rights, pro-European character of social system of the «State of Cossacks», its democratic tradition to elect authorities for state, church and school, the community character of educational liedership are noted. It was elucidated that the time of Cossacks in Ukraine is a period of the national school system formation and development, which influenced schools at different levels. Among the positive traditions of national schooling are the noble relationship between a teacher and a pupil, the cult of knowledge, patriotism, piety and high social status of the teachers. The use of native language, extensive folk pedagogy enabled widespread literacy in Ukraine. It were the pupils of national schooling institutions who became the representatives of Ukrainian Baroque culture, laid the foundations for Ukrainian literary language formation, created works on the history of Ukraine, which contributed to the formation of Ukrainian national consciousness. At present the study of national educational traditions and possibilities of their application in modern Ukrainian school is carried out at the Laboratory of Pedagogical Country Studies and Cossack Pedagogy of Sumy Pedagogical University. The aactivities conducted at Kozachata class of Sumy Comprehensive School № 25 are described. The activities are aimed at promoting a healthy lifestyle, enabling harmonious development of an individual and successful self-realization in the society. They facilitate the formation of a new generation of worthy citizens of our country, who carry on the values of Ukrainian culture. A complex of measures aimed at optimizing the implementation of ideas and experiences of the Cossack pedagogy in the contemporary context is elaborated.
Опис
Ключові слова
козацька педагогіка, освітня традиція, національне шкільництво, клас козачат, національно-патріотичне виховання, освітній процес, національна свідомість, українська культура, Cossack pedagogy, educational traditions, schooling, Kozachata class, national-patriotic education, educational process, national identity, Ukrainian Baroque culture
Бібліографічний опис
Корж-Усенко, Л. В. Козацька педагогіка: досвід, реалії, перспективи [Текст] / Л. В. Корж-Усенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 237–245.