Сутнісна характеристика навчальних проектів у структурі освіти кінця ХХ – початку ХХІ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано особливості використання навчальних проектів у структурі освіти вітчизняних та зарубіжних шкіл кінця ХХ – початку ХХІ століття; узагальнено дослідження українських учених щодо особливостей використання проектної діяльності як засобу професійної підготовки, організації самостійної пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчої діяльності старшокласників, організації трудового навчання учнів; розкрито основні підходи до класифікації навчальних проектів; визначено та обґрунтовано особливості сучасної типології навчальних проектів з педагогічних дисциплін.
In the article the peculiarities of using learning projects in national and foreign schools at the end of the XXth – beginning of the XXIst century are analyzed. Theoretical research of the issue proved that today learning projects in foreign schools are not a separate phenomenon but a supplementary one to be added to other models of learning. For instance, in the USA learning projects are the structural elements of studying. In the institutions in Western European countries learning projects are used to integrate knowledge of pupils in different subjects. Learning projects are also one of the forms of learning in high school of gymnasium in Germany. In Scandinavian countries learning projects are intensively used in primary schools and in high schools they are the integral part of the curriculum. Taking all the mentioned into account in the article we point out and state the peculiarities of functioning of educational institutions of different types on the basis of project learning. Determining the importance of project learning, we highlight the pedagogical effect which is a result of involving adult pupils in the process of “getting knowledge” and their logical application: personal qualities formation, motivation, introspection and self-evaluation, abilities to make choice and comprehension both the consequences of the choice and the results of the personal activity. At the same time the finished project is valuable not by the amount of adopted information but its practical application and also by the level of plan realization in the project. The research of Ukrainian scientists concerning the peculiarities of using project learning as the means of professional training, organization of independent cognitive activity of pupils, development of creativity of senior pupils, organization of labour learning of pupils. The main approaches to classification of learning projects (typological features: main method, dominating type of activity, leading branch, children’s impulses etc.) are revealed. The peculiarities of contemporary typology of learning projects in pedagogical subjects are determined and stated.
Опис
Ключові слова
проектна діяльність, проектне навчання, навчальний проект, види проектів, типологічні ознаки навчального проекту, сучасні класифікації навчальних проектів, навчання, орієнтоване на практику, педагогічні дисципліни, особистісно орієнтований підхід, project activity, project learning, learning project, types of projects, typological features of learning projects, contemporary classifications of learning projects, practice-oriented learning, pedagogical subjects, personality-oriented approach
Бібліографічний опис
Зосименко, О. В. Сутнісна характеристика навчальних проектів у структурі освіти кінця ХХ – початку ХХІ століття [Текст] / О. В. Зосименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 219–229.