З досвіду формування творчої активності майбутнього вчителя

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті узагальнюється досвід формування творчої активності майбутніх учителів у другій половині XIX ст. Перед вищою педагогічною освітою постає задача створення необхідних умов не тільки для засвоєння студентами педагогічного знання, але й для розвитку в майбутніх учителів творчої активності, належної концептуальності та панорамності, тому одним із шляхів розв’язання даної проблеми є звернення до накопиченого в педагогічній теорії та практиці вищої школи другої половини ХІХ століття досвіду формування творчої активності майбутніх учителів. Автор виявляє вплив самих викладачів на студентів; встановлює, що творча активність студентів формувалася завдяки різноманітним формам і методам під час навчання; констатує важливу роль навчально-допоміжного комплексу.
The experience of formation of a future teacher’s creative activity at the end of XIX cent. is summarized in this article. Every higher pedagogical education institution has the task of creation of necessary conditions not only for students’ mastering of pedagogical knowledge, but also to develop future teachers’ creative activity, appropriate conceptuality, panoramic professional thinking. So one of the ways of solving this problem is to examine the experience of formation of a future teacher’s creative activity in pedagogical theory and practice of higher school at the end of the XIX cent. As it has been mentioned earlier, the term «creative activity» was examined by different ancient scholars. So the author proves that the formation of students’ creative activity was going on in the conditions of intellectual surroundings, which were created due to an inspiring and creative work at their lectures. The main directions and the methods of their influence upon the audience were examined in the article. We think that future teachers’ creative activity was formed in the process of their study, during the pedagogical practice and due to application of different forms and methods. A lecture took the peculiar place in the process of future teachers’ training. The author pays attention to seminars, which were held in different ways and were very productive in the educational process too. The analysis of archivel documents made it possible to state the important role of educational and auxiliary сomplex (a library, classrooms, exhibitions, museums, an observatory, laboratories etc.) in future teachers’ training. So it was found out that creative activity comprize initiative, independence, originality, abilities for finding new decisions, desire for searching new and authors’ ways etc. In conclusion we can say that the higher pedagogical educational establishments of Ukraine at the end of XIX cent. were the centres of formation of a future teacher’s creative activity due to the development of creative and intellectual atmosphere in educational process, positive organisation of educational and scientific students’ work on the principle of activity and cooperation, independent creative activity; the creation of conditions for realization of individual style, a teacher’s originality in real practice; educational and methodological support of the pedagogical process of a higher pedagogical school.
Опис
Ключові слова
творча активність, майбутній учитель, форми і методи, навчально-допоміжний комплекс, creative activity, future teacher, forms and methods, educational and auxiliary сomplex
Бібліографічний опис
Радзієвська, О. В. З досвіду формування творчої активності майбутнього вчителя [Текст] / О. В. Радзієвська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 107–113.