Готовність старших підлітків до самостійного життя як соціально-педагогічна проблема

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Питання готовності старших підлітків до самостійного життя набуває все більшої актуальності. Результати нашої науково-дослідницької роботи свідчать, що сутність даного феномену полягає у сформованості соціальної компетентності, професійної готовності та готовності до сімейного життя. Особливої уваги у даному випадку вимагає питання соціально-педагогічної підтримки старших підлітків при підготовці до самостійного життя. Тому для забезпечення ефективності даного процесу в межах даного дослідження представлена розробка теоретичного підґрунтя та змістово-структурної моделі готовності старших підлітків до самостійного життя як необхідної передумови для розробки системи надання соціально-педагогічних послуг у даному контексті.
The question of older teens’ readiness to adult life is becoming more and more important. The results of our research show that the nature of this phenomenon is the formation of social competence, professional preparedness and readiness for family life. The level of these characteristics depends on the quality of individuals’ life in the future: the relationship with the social environment, maintaining physical and psychological health, achievement in education and professional fulfillment, effectiveness of family relationships, protecting their rights and so on. The chief purpose of this article is the determination of conceptual frameworks of readiness of older teens to independent living within the social-science teaching through the integration of scientific knowledge concerning this phenomenon. In this regard, the relevance of social and educational support for older teens in preparation for independent living is getting more and more of community attention. It will increase the efficiency of the process and provide valuable opportunities for self-realization and self-identity as a whole. It is therefore advisable to note that this training involves the transformation of the child’s social experience and is an interpretation of knowledge and skills as the fundamental basis of readiness to independent living. We know exactly that readiness to independent living is the precondition for successful socialization in general as a process of human interaction and social environment that provides for its inclusion in the system of social relations. It is the precondition for assimilation of social experience and self-reproduction of the relationship, during which he formed a unique, inimitable personality. The readiness to independent life is a concept that expresses the personality characteristics that based on the presence of motives, knowledge and skills for self- existence, self-development and socialization. The issue of social and educational support for older teens in preparation for independent living is getting a particular note in this case. Increasing of this process’ effectiveness requires the theoretical basis for the development of content-structural model of older teens’ readiness to adult life. In this context, it will be a prerequisite for the development of social and educational services system.
Опис
Ключові слова
старші підлітки, готовність, соціальна компетентність, самостійне життя, сімейне життя, професійна готовність, older teens, readiness, social competence, independent living, family life, professional readiness
Бібліографічний опис
Лоза, Т. В. Готовність старших підлітків до самостійного життя як соціально-педагогічна проблема [Текст] / Т. В. Лоза // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 3 (37). – С. 297–306.