Дослідження ціннісно-мотиваційних установок студентів до проблеми формування та збереження репродуктивного здоров’я

Анотація
У статті представлено результати дослідження типологічних особливостей студентів ВНЗ Тернопільського регіону та ціннісно-мотиваційних установок щодо формування та збереження здоров’я (репродуктивного зокрема). Проведене у 2009–2013 роках соціологічне дослідження дозволило сформувати соціальний портрет сучасного студента та визначити рейтинг ціннісно-мотиваційних установок на формування і збереження репродуктивного здоров’я. Також було зроблено висновок про те, що саме системі освіти потрібно взяти на себе головну роль у вихованні в студентської молоді відповідального ставлення до власного здоров’я (репродуктивного зокрема).
The article presents the results of the studies of typological features of the university students of Ternopil region and their value-motivational systems in developing and maintaining health (including reproductive). The study of the university students (full- and part-time studies) was carried out in 2009-2013. In the questionnaire were involved 842 students. The main age structure of the respondents was 17–28 years. Among the respondents there were 53% of the girls and 47% of the boys. 36% of the respondents lived with parents, 43% of them lived in dormitories, 17% – in the rented apartments, 4% had their own housing. About 68% of students came from small towns and villages of Ternopil, Volyn, Ivano -Frankivsk, Rivne and other areas. The proposed questionnaire included 68 questions about attitudes to their health (including reproductive), attitudes of young people towards physical education and sport, the impact of bad habits and other factors. Special attention was given to the influence of stress factors such as social, professional uncertainty about the adaptation of the young man in the new social environment (in this case the university) and the emergence of new interpersonal relationships. This study allowed to form a social portrait of the modern student and determine the ranking values and motivational attitudes on the formation and maintaining reproductive health. Today, considering the need for a large part of the students in educational, psychological and health care is certainly needed to strengthen educational activities that will focus on eliminating bad habits will strengthen the motivation for a healthy lifestyle. It was also concluded that only the educational system needs to assume a major role in the education of the student youth responsible for attitude to health (including reproductive). One way to implement this task is the modernization of the educational process in order to develop in young people a positive motivation for healthy lifestyle as the main factor that is capable of providing a high level of reproductive health. The benchmark of modern higher education should be health (including reproductive) as a basic foundation of personal fulfillment. The modernization of modern higher education and the use of new technologies should provide health-oriented technology strengthening moral values, a personality and upbringing of young acute social needs in reproductive health.
Опис
Ключові слова
репродуктивне здоров’я, студентська молодь, відповідальне ставлення, система цінностей, reproductive health, students, responsible attitude, values system
Бібліографічний опис
Лукащук-Федик, С. В. Дослідження ціннісно-мотиваційних установок студентів до проблеми формування та збереження репродуктивного здоров’я [Текст] / С. В. Лукащук-Федик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 452–463.