Психолого-педагогічні особливості розвитку самоактуалізації студентів спортсменів

Анотація
У статті зроблено спробу теоретично проаналізувати суть самоактуалізації та її співвідношення з поняттями сенсу життя та цінностей і провести дослідження прояву цих психологічних феноменів у студентському віці; розглянуто програму розвитку властивостей самоактуалізованої особистості майбутніх педагогів, що складається з чотирьох тематично взаємопов’язаних блоків: перший блок передбачає осмислення процесу самоактуалізації, другий спрямований на формування здатності сприймати себе та інших, третій орієнтований на вироблення навичок щодо планування робочого часу й цілепокладання, четвертий присвячений розвитку вмінь долати труднощі в різних складних ситуаціях; проаналізовано результати впровадження інформаційно-аналітичного блоку програми.
This paper attempts to analyze the nature of self-actualization theory and its relation to the notion of meaning of life and property and conduct a study of the manifestation of psychological phenomena in the student’s age. The program deals with the properties of self-actualization of future teachers. The results of information-analytical program block are analyzed. Thus, the aim of this research is to analyze maintenance of concept of actualization, its correlation with the concepts «values» and «sense», undertake a study of this problem for students and sportsmen. The primary purpose of psychological and pedagogical approach is conditioning for the display of such properties of students’ personalities, that assist effective realization of their potential possibilities, to the personality increase. The way of achievement of this aim consists of organization of students on own self-perfection at the mediated participation of the workers of higher educational establishment. Only students’ activity exposes his potential possibilities and personal properties. Among positive qualities of the personality 64% of the students distinguished «purposefulness» (first place). It is considered that exactly this quality is the most meaningful for an achievement of a man of higher level of development and actualization of the potential. As the positive qualities 48% of the students defined a «thoughtfulness» (second place) and «capacity» (third place). The students consider that an ability to reason, productively to work and depend upon the opinion will help them more fully to expose and present the potential possibilities and capabilities. Among negative qualities of the personality 68% of the participants distinguished «laziness». They consider that exactly propensity to idleness, absence of desire to operate, to work is a main obstacle on a way to actualization (first place). On the second grade place 56% of the investigated students placed «weak-willedness». The process of preparation of future specialists in the system of higher education must provide not only the capture of special knowledge, abilities, skills, but also to create the terms for becoming a creative personality in future.
Опис
Ключові слова
самоактуалізація, психолого-педагогічний супровід, студенти-наставники, куратори академічних груп, викладачі, self-actualization, psychological and pedagogical support, student the teachers, curators, academic groups
Бібліографічний опис
Веселовський, А. П. Психолого-педагогічні особливості розвитку самоактуалізації студентів спортсменів [Текст] / А. П. Веселовський, І. П. Ільчишин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 201–210.