Критерії, показники та рівні сформованості загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті здійснено аналіз критеріїв, показників та рівнів сформованості загальнокультурної компетентності (далі ЗКК) майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. У результаті узагальнення й синтезу науково-педагогічної інформації представлено критерії, показники та рівні сформованості загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей у професійній підготовці. У статті визначено і схарактеризовано критерії та показники загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей, заснованих на її структурних компонентах. А саме: особистісно-мотиваційному, когнітивно-процесуальному та рефлексивному.
In the article the analysis of criteria, indicators and levels of formation of general cultural competence of future teachers of humanitarian specialties is carried out. As a result of generalization and synthesis of scientific and pedagogical information criteria, indicators and levels of formation of general cultural competence of future teachers of humanitarian specialties of vocational training are presented. In the article the criteria and indicators of general cultural competence of future teachers of humanitarian specialties based on its structural components are defined and characterized. Namely: personal and motivational, cognitive and procedural and reflexive. General cultural competence isn’t created independently and demands purposeful actions for its formation, namely the expedient, systematized accumulation in its content of positive quantitative and high-quality changes which allow carrying out effectively to future teachers of humanitarian specialties common cultural activity. A reference point in its formation owes baht understanding of its quintessence, understanding of its essential signs and features, indicators and criteria, the major manifestations which are shown in ability of the future teacher-humanist to pedagogical growth in the sphere of general cultural competence. General cultural competence is awareness on system (set) of knowledge, abilities, skills which define ability of future teachers of humanitarian specialties to general cultural activity. General cultural competence is personal professional education which at full compliance meets all requirements of professional and pedagogical activity that allows students to acquire successfully knowledge, to form abilities and skills. General cultural activity is the difficult multidimensional process and result of vocational training of future teachers of humanitarian specialties directed at formation of the general culture, development of spiritual, civil, social, pedagogical, administrative (organizational), legal, ethical, ecological culture of the personality, culture of the interpersonal relations, formations of scientific outlook.
Опис
Ключові слова
критерії сформованості ЗКК, показники сформованості загальнокультурної компетентності, рівні сформованості загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей, general cultural competency, GCC formation criteria, indicators of forming general cultural competence, levels of general cultural competence of future teachers of humanities
Бібліографічний опис
Шумілова, І. Ф. Критерії, показники та рівні сформованості загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей [Текст] / І. Ф. Шумілова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 195–203.