Особливості формування акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання в процесі науково-дослідної роботи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті представлено характеристику напрямів наукових досліджень у галузі фізичної культури та спорту. Розглянуто етапи організації науково-дослідної діяльності студентів, особливості формування компонентів акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання в процесі науково-дослідної роботи у вищому навчальному закладі. Наведено структуру, форми, види науково-дослідної діяльності студентів. Визначено компоненти акмеологічної компетентності, що формуються під час науково-дослідної діяльності студентів у процесі неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання.
The paper presents characteristics of research areas in the field of physical culture and sports. The stages of students’ research activities and the peculiarities of physical education specialists’ acmeological competence formation in the process of researches while getting higher education are reviewed in the article. The structure, forms, types of students’ research activities are given. The components of acmeological competence that are being formed during the students’ research activity in the process of continuous professional training in physical education are specified. The research activity of students, as noted in the article, is the activities related to the search for the answer to creative research problem with an unknown solution in advance. It is concluded that independent and research work of students of the physical education specialty in the process of continuous training contributes to the formation of acmeological components of competence: motivation, which is characterized by the awareness of the importance of knowledge about research activities, positive motive to engaging in research activities, personal sense, satisfaction with their own research activities; cognitive, which includes knowledge about the logic of scientific knowledge, the structure of scientific research, stages of research activities, the experimental foundations of the study of the investigated phenomena, methods of obtaining and processing the results; activity, which is determined by the skills to plan and implement their own research activities, work with literature, to analyze, to identify the main thought, to see the research problem, to identify inconsistencies, to formulate hypotheses, to select the appropriate means of conducting the study, to make conclusions; personal, which involves education and development of such personality traits as scientific intuition, creative abilities, creativity, capacity for self-awareness, objective self-assessment, self-criticism, readiness to overcome difficulties, to identify and eliminate their causes. Prospects for further research in this area are to define the criteria and levels of formation of components of acmeological competence of specialists of physical education in the process of continuous vocational training on the basis of acmeology.
Опис
Ключові слова
акмеологічна компетентність, науково-дослідна робота, професійна підготовка, фізичне виховання, acmeological competence, research work, training, physical education
Бібліографічний опис
Дерека, Т. Г. Особливості формування акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання в процесі науково-дослідної роботи [Текст] / Т. Г. Дерека // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 40–48.