До питання формування правової культури курсантів льотних навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкрито особливості моделювання в педагогічному процесі його структури та змісту; характеризується модель формування правової культури курсантів льотних навчальних закладів; поглиблено бачення наукових проблем моделювання; розкрито як односторонні причинні зв’язки, так і взаємозалежності та взаємовплив у процесах функціонування й формування правової культури; запропоновано структурні блоки моделі: цільовий, змістовий, процесуально-операційний і результативний; визначено принципи побудови моделі формування правової культури курсантів льотних навчальних закладів.
The article reveals: the features of the pedagogical process of modeling, its structure and content; explanation of the model of legal culture of cadets of flight schools; vision problems in scientific modeling; unilateral causal relationships and interdependence and mutual influence in the operation and formation of legal culture. The structural units of the model: target, semantic, procedural and operational and effective are characterized. The principles of constructing a model of formation of legal culture are considered. To increase the level of legal culture of future aviation professionals it is necessary to develop an efficient and theoretically proved model of their legal culture suitable for practical implementation. Quite successfully develop models the teachers in their experimental studies, which originally projected the entire course of the experiment, and its implementation. Valuable data that is now available in pedagogical modeling can serve as a good basis to make up this gap. Model of educational activities includes the goal that defines its meaning, characteristics that are necessary means and conditions that specify subjects and activities. The model clearly outlines the components of the system; schematically and accurately delivers the connections between them, providing the ability to compare simulated communication facility with connections within the model; generates and raises questions, and thus becomes a tool for comparative study of various parts of the phenomenon, process. Having a clear understanding of the nature, structure and content of the process of formation of legal culture of cadets of flight schools requires treatment in the process of modeling the phenomenon, using the method of experiment. To build a model means to hold material or imaginary simulate real existing system by creating special counterparts, which reflect the principles of organization and operation of the system. Modeling in our research helps identify patterns in the formation of legal culture of cadets of flight schools, is a way to analyze the problems in this area and to identify areas for further study of the topic. In the conventional meaning the model is a diagram, picture or description of a phenomenon or process in nature and society. Shorter model can be called facility or system, research is a means to gain knowledge of other objects – the original or prototype models. Modeling is one of the main categories of epistemology: the idea simulations can be based on any method of research – theoretical and experimental. Model simplifies the structure of the original, apart from the unimportant.
Опис
Ключові слова
правова культура, курсант, льотний навчальний заклад, модель, цільовий блок, змістовий блок, процесуально-операційний блок, результативний блок, legal culture, cadets, flight institutions, model, target block, meaningful unit, process-operating unit, result unit
Бібліографічний опис
Довгий, О. В. До питання формування правової культури курсантів льотних навчальних закладів [Текст] / О. В. Довгий // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 48–56.