Потенціал різних видів діяльності студентів щодо формування їхньої готовності до роботи в класах гуманітарного профілю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Автор представляє власний досвід використання можливостей різних видів діяльності майбутніх учителів математики з формування їхньої готовності до роботи з гуманітаріями. Висвітлюється потенціал навчальної, позааудиторної, репродуктивної та творчої самостійної роботи студента, дослідницької діяльності, а також педагогічної практики. Наводиться перелік знань, які автор уважає найбільш важливими з позицій формування готовності до роботи в гуманітарному класі й тих навчальних дисциплін, у межах яких студент може набути ці знання. Наголошується на формуванні особистісних якостей студентів під час різних видів діяльності. Підкреслюється необхідність взаємодії студентів і викладачів на засадах гуманізму.
The author represents her own experience of the use of future mathematics teachers’ possibilities of different kinds of activity on formation of their readiness for work with humanists. The potential of educational and extra-curriculum activities of students, reproductive and creative independent work, research activity, teaching practice are considered. The list of knowledge which the author considers the most important from positions of preparation of students for work with pupils of the humanitarian classes, and those subjects in which students will probably acquire this knowledge. The emphasis on formation of personal qualities of students is made. Necessity of interaction of students and teachers on the basis of humanistic principles is underlined. Those changes, which have undergone themes of the course and degree works and the program of teaching are considered. The author correlates all the kinds of activity to the purposes of teaching mathematics to the pupils of humanitarian classes. It is offered to hold various competitions of pedagogical skills in out-of-class work. The author offers students such individual and collective tasks for which performance they need to use additional sources of knowledge for independent work, that allow to fix skills of work with different sources of the information and create base for creative activity. For development of abilities to find to solve complete problems, to make independent decisions in educational process such forms of work, as discussions, press conferences, business games are found. The author develops practical research tasks for students, that differ on level of complexity and independence of their performance and are offered at different stages of vocational training of the student, from the first course. The majority of tasks of teaching practice have comparative character. During passive teaching practice students visit lessons in classes of a different profile orientation and compare a technique of a statement of the same topics. During active teaching practice students are offered to work simultaneously in classes of a different profile orientation. Students have possibility to visit sessions of methodical associations of mathematics teachers, devoted to consideration of problems of teaching of the discipline in a humanitarian class.
Опис
Ключові слова
профільна школа, підготовка вчителя математики, готовність до роботи в гуманітарному класі, навчальна діяльність, самостійна й дослідницька робота, позааудиторна робота студентів, педагогічна практика, profile school, training of the mathematics teacher, readiness for work in humanitarian classes, educational activity, independent and research work, out-of-class work, student teaching
Бібліографічний опис
Панішева, О. В. Потенціал різних видів діяльності студентів щодо формування їхньої готовності до роботи в класах гуманітарного профілю [Текст] / О. В. Панішева // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 350–358.