Модель формування загальнокультурної компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто модель формування загальнокультурної компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів у процесі вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу як спроба вдосконалення загальнокультурної підготовки майбутніх фахівців. Запропоновано структурно-функціональну модель у вигляді взаємопов’язаних елементів: мети, завдань, наукових підходів і принципів, структурних та функціональних компонентів, змісту, форм, методів, результату, критеріїв, показників і рівнів сформованості загальнокультурної компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів.
The article deals with the model of the formation of general cultural competence of pupils, who study at vocational-technical schools, in the process of learning social and humanitarian subjects. An attempt to improve general cultural training of future specialists is examined. The author characterizes the structural and functional model, which consists of interrelated elements such as: the aim, tasks, methodological approaches and principles, structural and functional components, content, forms, methods, results, criteria, indicators and levels of general cultural competence of pupils at vocational-technical schools. In this article there is a characteristic of the process of modeling of the general cultural competence at vocational-technical schools. The author has described in detail the components of the model of the general cultural competence explained interconnection of the components of the model proved the importance of the structural-functional model of the process of learning the social-humanitarian subjects. Also in this article we can find the definitions of the main terms, such as model, approach, modeling. It describes the detail structure of the general cultural competence of pupils at vocational technical schools as a part of the integral process of formation of the given competence. Summary of the formation of the general cultural competence at vocational-technical schools considered in this article like a transference of learning, skills and habits of general culture as the basis of the formation of the general cultural competence. Also this article deals with the technology of general cultural competence of the pupils of the vocational technical schools. This article gives the structure of this technology, where we can find next parts: target, semantic, operational and active, evaluative – effective and reflective. During the implementation of the technologies of general cultural competence, we have identified the next effective forms: lectures, seminars and workshops, as well as independent work of students (drawing portfolio, presentations, portfolios and scientific studies of general direction). We also have marked out such methods as: game design and learning, communicative learning, inclusion in activities, problem teaching that reflect the nature and features of the general cultural interaction of vocational- technical schools.
Опис
Ключові слова
загальнокультурна компетентність, модель, моделювання, технологія, методи, форми навчання, general cultural competence, model, modelling, technology, methods, forms of studying
Бібліографічний опис
Павленко, А. Ю. Модель формування загальнокультурної компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів [Текст] / А. Ю. Павленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 245–253.