Професійна підготовка майбутніх фахівців аграрного профілю на засадах компетентнісного підходу

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У сучасних умовах реформування сільського господарства потрібні нові вимоги й підходи до професійної підготовки майбутніх фахівців аграрного профілю у вищих аграрних закладах освіти. Визначальною ознакою розвитку національної системи професійної освіти є її розбудова на основі компетентнісного підходу. Одним із шляхів оновлення змісту освіти та узгодження його із сучасними потребами інтеграції до європейського та світового освітніх просторів є орієнтація навчальних програм і стандартів на набуття ключових компетентностей на засадах компетентнісного підходу та вироблення ефективних механізмів їх досягнення.
In modern conditions the agricultural reform needs new requirements and approaches to training future professionals in the agricultural profile of higher agricultural education institutions. The defining feature of the national system of professional education is its development of competency-based approach. One way to update the content of education and harmonize it with the modern needs of integration into the European and world educational space is orientation training programs and standards for acquisition of key competences on the basis of competency-based approach and develop effective mechanisms for achieving them. The problems of training agrarian experts in institutions of higher education specializing in agriculture are studied. At present, the country has many institutions of higher education which train students in agriculture. The results of the study show that an agricultural educational system has contributed to the agricultural sector through training high-level agricultural professionals, ensured by raising the standards and technologies of research, which leads to the formation of a new generation of specialists. The study also reveals that a host of factors have put a stranglehold on the training process and the professional competence of agricultural graduates. Highly qualified teachers are the key to a successful future of agricultural education. The results shed new light on the programmes of study, which have been found to be unable to respond to the labour market requirements and current rural realities due to lack of relevance of the curricula, which are no longer able to produce graduates who could deal with the wider problems of rural development. Agricultural education is developing today. The current mission of agricultural education – to prepare and support individuals for careers, build awareness and develop leadership for food, fiber, and natural resource systems – accurately articulates the vision of the future of agriculture. Preparing and supporting individuals for careers recognize their needs for lifelong learning. Building awareness is an integral part of that mission, as well.
Опис
Ключові слова
професійна освіта, професійна підготовка, майбутні фахівці аграрного профілю, ключові компетентності, компетентнісний підхід, заклади вищої аграрної освіти, інтегративний процес, галузеві стандарти вищої освіти, professional education, professional training, future specialists of agricultural profile, competence, competency-based approach, higher agricultural education, integrative process, industry standards of higher education
Бібліографічний опис
Лазарєв, О. В. Професійна підготовка майбутніх фахівців аграрного профілю на засадах компетентнісного підходу [Текст] / О. В. Лазарєв // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 209–218.