Виховний ідеал всебічно і гармонійно розвиненої особистості у творчому доробку О. Строніна

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена освітній діяльності Олександра Івановича Строніна у сфері поширення вітчизняних недільних шкіл. Доведена його провідна роль у відкритті більшості недільних шкіл Полтавщини. Обґрунтовуються педагогічні, організаторські та адміністративні здібності вчителя як фундатора мережі недільних шкіл. Розкриті шляхи налагодження взаємодії навчальних закладів регіону з метою поширення народної освіти. Простежується шлях становлення недільних шкіл у світлі освітньої діяльності педагога. Розглядається методична робота вчителя в контексті створення «Азбуки» за новітнім підходом В. Золотова. Акцентується увага на тому, що більшість успіхів у діяльності досліджуваних закладів були пов’язані з ініціативами О. Строніна.
The article first touches upon A. Stronin’s ideas on the problem of person’s education ideal. The problem is considered in the context of historical-typological research of G. Vashchenko and topical opinions in this direction. The article researches relations between A. Stronin’s education ideal and the scientific concepts. The main teacher’s priorities in this question are defined. The capability of achieving education ideal has been analysed. The key components of education ideal in A. Stronin’s pedagogical system are determined.The aim of this type of education, its principles, directions, methods and organizational forms are determined, the attempts to implement these ideas are described. Teacher’s educational aim that is based on the creation of the «new» citizen for the «new» society was introduced into research. A. Stronin showed anthropocentrism, humanization principle of being cultured as basic components of forming educational ideal. The teacher’s opinion on achieving the aim is only possible on the basis of methods of persuasion and stimulation pupils is noted in the article. It was proved that trends system was based on two components: anthropocentrism and organicism as the main components of teachers pedagogical concept. It is determined that the self-education as one of the basic education directions in the teachers education ideal. It was proved that A. Stronin considered all educational directions being derived from self-education. Teacher’s opinion in the priority of family education is noted in the article. A. Stronin saw family as natural basis in education of the individual. The key role of women’s education in the family education is found out. It is noted that teacher was convinced in increasing need of women’s social status by means of studing and education. Attention is accented on the fact that intellectual development is the basis for the healthy life. It is possible only through promoting physical and labour education. A. Stronin was sure that labour stimulates person to the beautiful life, that’s why it is the basis of his esthetic development. It is clarified that the conception of educational ideal in A. Stronin’s heritage shows the agreement with the main principles of all-round and harmonious developed of the personality.
Опис
Ключові слова
Олександр Іванович Стронін, «Азбука», метод В. Золотова, народна освіта, навчання, недільна школа, освітня діяльність, Alexander Stronin, «ABC», concept of V. Zolotov, education, teaching, Sunday school, educational activity
Бібліографічний опис
Год, Б. В. Виховний ідеал всебічно і гармонійно розвиненої особистості у творчому доробку О. Строніна [Текст] / Б. В. Год, В. В. Пилипенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 66–77.