Теоретико-методологічні аспекти дослідження проблеми становлення та розвитку жіночої освіти в Україні середини ХІХ – початку ХХ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті подано аналіз сучасних вітчизняних історико-педагогічних праць, у яких досліджується становлення та розвиток жіночої освіти в Україні середини ХІХ – початку ХХ століття. Увагу зосереджено на теоретико-методологічних аспектах розробок, зокрема на проблемі використання гендерної методології та відповідного категоріального апарату. Огляд наукових робіт з означеної проблеми, здійснений із позиції гендерного підходу, дозволив нам об’єднати їх у три категорії. До першої було віднесено праці, у яких науковці дотримуються принципів гендерного підходу; у другій групі знаходяться дослідження, що характеризуються суперечливістю при використанні гендерної термінології, до третьої групи належать роботи, автори яких є прихильниками статево-рольової позиції.
The article shows the analyses of modern national historical and pedagogical works, in which there was establishing and developing women’s education in Ukraine in the middle of the XIX – the beginning of the XX centuries is researched. The focus is made on the theoretical and methodological aspects of research, in particular the problem of the use of gender methodology and relevant categorical apparatus. The author relies on conceptual researches of scientists (who research problem of gender), among them T. Doronina is allocated, who has developed comparative scheme of sex-role and gender approach in education. The purpose of sex-role approach is creating conditions for successful socialization and personal fulfillment of pupils within traditional sex-role model, mainly in the areas of life that are caused by biological sex, according to which the education is expected by a certain sexual norms (stereotypes); in contrast, the purpose of gender approach is creating conditions for successful gender socialization of pupils, approval of equal opportunities of personal fulfillment in all the areas of life, rejection of gender stereotypes in education. In result review of scientific work, researching the problem of establishing and developing women’s education in Ukraine in the middle of the XIX – the beginning of the XX centuries, which has made from the gender approach, has allowed us to unite research in three categories. To the first category were classified the works where scholars follow the principles of gender approach (V. Dobrovolska, L. Ershova, K. Kobchenko, J. Korolevska, A. Savjuk, L. Smolyar, T. Suhenko, M. Rygkova, T. Shushara); the second group – scientific works, in which we have found differences between the author’s understanding of gender approach of learning the problem and theory and methodology of gender researches (V.Virchenko, O. Lytvynenko, N. Slyusarenko, T.Tronko); the third group – scientific works, the author’s of which take the open sex-role research position (G. Vorobjeva, V. Gurina, J. Lopatenko, I. Martynova, L. Pryjmenko). We consider attention to the problems of gender education, taking into account modern egalitarian principles of education, during researching historical and pedagogical problems, definitely is a progressive indicator and becomes more prevalent in modern science.
Опис
Ключові слова
жіноча освіта, гендерні дослідження, гендерна методологія, гендерний підхід, статево-рольовий підхід, women’s education, gender researches, gender methodology, gender approach, sex-role approach
Бібліографічний опис
Клочко, О. М. Теоретико-методологічні аспекти дослідження проблеми становлення та розвитку жіночої освіти в Україні середини ХІХ – початку ХХ століття [Текст] / О. М. Клочко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 7 (51). – С. 415–424.