Організаційно-педагогічні особливості забезпечення здорового способу життя студентської молоді

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті акцентується увага на основних видах роботи зі збереження здорового способу життя. Визначено основні напрями роботи, які проводяться у ВНЗ із забезпечення та зміцнення здоров’я на прикладі Вінницького національного аграрного університету. Розглянуто чинники, що впливають на забезпечення потреби студентської молоді у здоровому способу життя. З’ясовано рівень сформованості потреби здорового способу життя. Висвітлено основні функції забезпечення здорового способу життя. Розглянуто основні напрями роботи викладача із забезпечення потреби студентів у здоровому способі життя.
The article focuses on the major types of work to maintain a healthy lifestyle at universities. It is determined that the most efficient form of work at the university to ensure students’ health is conducting courses, volunteering and activities of the youth clubs and sections associated with students’ involvement in organizing and conducting volunteer activities on specific issues of a healthy lifestyle. It should be noted that the main directions of work in the sections are: social awareness and education on issues of preservation and maintenance of health; prevention of harmful habits among young people; social assistance to the students who have health problems, social patronage of the clients; the system release wall newspapers; the introduction of innovative methods of social and psychological support for students with health problems. In the work the author has focused on the fact that the main objectives of the work to ensure a healthy lifestyle are: the formation of positive motivation of a healthy lifestyle; introduction of the young people with the basics of a healthy lifestyle, the formation of own style of a healthy life, preventive work with negative implications; the formation of theoretical and practical skills of a healthy lifestyle, the formation of a creative personality capable of self-development, self-education and self-actualization. To consider the factors which affect the provision of the needs of the students in a healthy lifestyle and to clarify the level of maturity needs to lead a healthy lifestyle. The basic directions of work of the teacher is to meet the needs of students in a healthy lifestyle. It is noted that a healthy lifestyle of the students is a purposeful process of realization of organizational actions aimed at organization and creating a healthy lifestyle of the students (concepts, programs, projects); coordination with the interaction of the participants in the educational process at the university; adjustment and promotion of their activities in order to create conditions for healthy lifestyles of the students; distribution of authority and responsibility of the organizers of a healthy lifestyle. The implementation of the subject “Health Promotion” helps to master the knowledge system, the principles and methods of the foundations of technologies of genetic mechanisms and provisions of human life, to support adaptation to external and internal environment; to form valeological outlook, to motivate for maintaining health as the main conditions for the functioning of creative and physical potential of the individual and use this knowledge in further practice.
Опис
Ключові слова
забезпечення здорового способу життя, студентська молодь, суспільство, викладач, молоде покоління, спосіб життя, мотивація студентів, healthy lifestyle, students, community, teacher, younger generation, lifestyle, motivation of the students
Бібліографічний опис
Олійник, Н. А. Організаційно-педагогічні особливості забезпечення здорового способу життя студентської молоді [Текст] / Н. А. Олійник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 309–319.