Основні орієнтири естетичної компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів початкової освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті акцентовано увагу на професійній підготовці вчителів початкової школи, виходячи з сучасної моделі компетентності, розробленої Дж. Равеном. Також розкривається поняття «компетентність» та питання професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Крім того, визначені складові естетичної компетентності, а також питання, які має охоплювати естетична спрямованість сучасного вчителя. Особливої уваги, на нашу думку, заслуговує компетентнісний підхід у визначенні естетичних орієнтирів щодо підготовки фахівців для початкової школи.
In this article, we pay attention to the professional training of the future primary school teacher, based on an actual competence model, associated with determination of the decisive, system meaning of the personality’s motivation vector in the strong relation to the process of the motivation skills formation, which was developed by J. Raven, by forming an aesthetic competence of the modern teacher. One of the most effective ways of the future teacher’s professional training for work in primary school is realization of the aesthetic landmarks, connected with formation of an aesthetic teacher’s competence. Particular aesthetic aspects of the teacher’s work in the primary school will make some sense when we are talking about intellectual values, psychological culture, beauty of the nature, an aesthetic of the processes of the teacher’s professional activity. We try to solve these assignments with the help of integrated (nature study, career education, Ukrainian, literature, reading, music and art) and individual art work lessons, decorative arts and crafts and development, which is realized in the modern school. In connection with this, the professional teacher must be an aesthetically oriented and an aesthetically competent. Transformation of the knowledge, skills and abilities in the competence promotes personal and professional development of the future teachers, who are able to react fast on social and educational changes. The most important competence of the teacher is his/her own professional competence, which involves experience, knowledge, skills and psychological availability. Also, we reveal “competence” definition and the question of the professional training for primary school teacher, such as: realizing of aesthetics by the person, understanding of the aesthetic society, where the person lives, discovery of the possibilities of the aesthetics person’s activity, human beauty, beauty of the world, beauty of the nature, beauty of the process. We must admit that the competence approach is the main in a definition of the main landmarks of an aesthetic competence in professional training of the future primary school teacher. The author proposes beautiful, comprehensible and understandable technique, which is called “quilling”.
Опис
Ключові слова
учитель початкової школи, професійна підготовка майбутнього вчителя, компетентність, компетентнісний підхід, естетика, естетична компетентність учителя, естетичні якості учнів, естетичні орієнтири, квілінг, primary school teacher, professional training of the primary school teacher, competence, competence approach, aesthetic, teacher’s aesthetic competence, aesthetic qualities of pupils, aesthetic landmarks, quilling
Бібліографічний опис
Федорова, Л. Основні орієнтири естетичної компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів початкової освіти [Текст] / Л. Федорова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 159–170.